• 1 juli 2021
  • Offline marketing

De kracht van een goed logo


Begint u zelf te schetsen of gaat u een nieuw logo laten ontwerpen door een grafisch ontwerper? Voor beide scenario’s formuleert Marketing Link enkele aandachtspunten.

Een sprekend logo is een bijzonder krachtig marketinginstrument

Uw bedrijfslogo is een belangrijk visueel element dat terugkeert in al uw bedrijfscommunicatie en publiciteit. Het is vaak het eerste dat uw klanten te zien krijgen en het vormt ook een herkenningspunt. Een nieuw logo laten maken is dus een zaak waar u best de nodige tijd en aandacht voor vrijmaakt, want u heeft slechts 1 kans om een goede eerste indruk bij nieuwe klanten te maken. 

Waarop letten?

Heeft u nog geen bedrijfslogo of wil u uw bestaand bedrijfslogo een stevige make-over geven? Met deze tips kan u een sprekend logo laten maken dat uw bedrijf doet opvallen en de juiste boodschap meegeeft.

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, maar zijn het de juiste woorden?

Een krachtig logo is duidelijk, onderscheidend en praktisch. Zelfs zonder toelichting of tekst moet het logo aangeven welke diensten of producten uw bedrijf levert. Grote bedrijven hebben de nodige naamsbekendheid verworven en hoeven geen tekst meer bij hun logo te vermelden. Bijj kmo’s kan de bedrijfsnaam best aan het visuele ontwerp toegevoegd worden, maar in beide gevallen moet enkel het beeld volstaan om de juiste connotaties op te roepen.

Laat bij voorkeur meerdere logo’s ontwerpen en test uit hoe de ontwerpen overkomen. Vraag vrienden, familie én buitenstaanders welke gedachten de beelden zonder verdere toelichting bij hen oproepen en ga na of dit ook de boodschap is die u wil meegeven. Niet iedereen linkt dezelfde gedachten aan eenzelfde beeld en de reacties kunnen uiteenlopend zijn!

Een mooi lettertype is niet altijd even praktisch

De keuze van het lettertype bepaalt in grote mate de uitstraling van het logo en van uw bedrijf. Een geschreefd en klassiek lettertype (bv. Times) straalt vooral tijdloze klasse, zekerheid en een zekere sérieux uit. Niet-geschreefde lettertypes (bv. Arial) staan voor modern en to-the-point en sierlijke, frivole en gekrulde fonts duiden eerder op creativiteit. U gaat dus best na welke waarden u wil accentueren.

Test vooraf ook even uit of het gekozen lettertype voldoende duidelijk en leesbaar is (ook bij kleinere en grotere puntgroottes).

Kleur en emotie gaan hand in hand

Kleuren roepen bepaalde emoties op en ook de combinatie van meerdere kleuren in 1 logo kan een bepaalde indruk wekken. Geel roept doorgaans een gevoel van creativiteit en energie op, rood staat voor kracht en passie enz… Over het algemeen worden de kleuren blauw, wit en groen als het meest positief ervaren voor gebruik in logo’s.

Laat u vooraf adviseren welke betekenissen doorgaans aan kleuren toegeschreven worden en vergeet niet uit te testen of de gekozen kleurtinten ook bij afdrukken en op een scherm weergegeven worden zoals u had verwacht.

Vorm en formaat

Past uw logo in een vierkant, een cirkel of een rechthoek? Indien uw logo regelmatig op affiches zal verschijnen tussen de logo’s van andere sponsors, is de keuze voor een klassieke rechthoek mogelijks de meest interessante.

Vergeet in ieder geval niet aan de ontwerper van uw logo te vragen om u het ontwerp in verschillende bestandsformaten te bezorgen. Voor drukkers en beletteraars zal een eenvoudige jpg afbeelding niet volstaan. Zij hebben een vectorieel bestand nodig uit een professioneel grafisch programma (bv. .ai, .indd, .psd, etc…). Het kan ook interessant zijn om uw logo digitaal beschikbaar te hebben in full colour én in zwart/wit!

Een consequente huisstijl

De huisstijl geeft de identiteit van uw bedrijf op een consistente en uniforme manier weer aan de buitenwereld over verschillende dragers. We denken hierbij aan visitekaartjes, briefpapier, website, e-mailhandtekening en zo meer. Het is erg belangrijk dat de kleuren, lettertypes, puntgrootte van uw huisstijl correct worden toegepast in elke vorm van communicatie. Enkel zo laat u een professionele en verzorgde indruk na.

Om ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen uw huisstijlinstructies correct toepassen, vat u de kleurcodes, lettertypes en dergelijke meer best overzichtelijk samen in een praktische huisstijlgids.

Door wie gaat u de nieuwe huisstijl en uw nieuw logo laten maken?

Heeft u nog geen grafisch ontwerper op het oog om uw huisstijl en logo te ontwerpen? Marketing Link kan u hierbij adviseren en volgt het hele traject voor u op. Even contact nemen volstaat en u hoeft binnenkort enkel nog te kiezen welk logo u het meest aanspreekt. Gemakkelijk toch?

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024