Beurs organiseren

15/02/2019

Hoe een beurs organiseren die
maximaal rendeert ?

7 handige tips voor het organiseren van een beurs

Een beurs organiseren is een slimme zet

De vakantie voorbij en de batterijen zijn opgeladen? Tijd om te focussen op de essentie van uw business, namelijk nieuwe klanten vinden of bestaande klanten binden.

Heeft u al eens overwogen om deel te nemen aan een beurs? Een beurs is een krachtig communicatiemiddel om bezoekers face-to-face uw producten of diensten voor te stellen. De meerwaarde van de beurs zit hem voornamelijk in het persoonlijke karakter. Bovendien heeft u de tijd en de ruimte om op korte tijd veel mensen te ontmoeten en om meteen mogelijke vragen te beantwoorden.

Heeft u een beurs in het vooruitzicht of overweegt u een beursdeelname ?
Goed voorbereid is half gewonnen !

7  tips voor een geslaagde beurs

Vooraleer deel te nemen aan een beurs, is het noodzakelijk enkele concrete doelstellingen te bepalen, zodat u nadien het succes van uw deelname kan meten.

De doelstellingen kunnen zijn :

  • Lead generation (bvb. 100 nieuwe klanten vinden)
  • Branding (vergroten van de naambekendheid)
  • Relatiebeheer (bestaande relaties ontmoeten en binden)
  • Productlancering (uittesten van een nieuw idee of product)
  • Informeren (aan de hand van infosessies, demonstraties)
  • Verkopen (contante verkoop)

Als u reeds deelgenomen heeft aan een beurs, kan u een inschatting maken van het kostenplaatje. Is het de eerste keer, dan houdt u best rekening met volgende kostenposten:

  • Prijs beursstand/m2
  • Kosten nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, Internet,…)
  • Beursstand (eigen stand of via een standenbouwer)
  • Transportkosten
  • Promotiemateriaal
  • Personeel
  • Opleidingen
  • Verblijfkosten

Uw beursstand is de weerspiegeling van uw bedrijf. Zorg voor een professioneel imago en voor een boodschap die in één oogopslag duidelijk is. Het is de plaats waar u veel kan realiseren op een korte tijd. Het ontwerp van een aantrekkelijke beursstand is een vak. Laat u daarom, indien nodig, bijstaan door een professional.

Een beurs is een uitgelezen moment om klanten of prospecten te ontmoeten. Laat zoveel mogelijk van u horen.

  • Plaats uw bedrijfsprofiel en productomschrijving in de (online) beurscatalogus
  • Vermeld uw beursdeelname op uw website, sociale media, in uw nieuwsbrief. Via e-mailing kan u doelgroepen selecteren en een doelgerichte communicatie sturen.
  • Vermeld uw deelname in uw e-mail handtekening
  • Plaats advertenties in vaktijdschriften of in beursspecials van vakbladen
  • Stuur een persoonlijke uitnodiging naar uw relaties, liefst met een toegangskaart, een plattegrond en het standnummer
  • Herhaal kort voor de beurs nog eens de uitnodiging
  • Maak gebruik van de gratis stickers die beursorganisaties ter beschikking stellen om op al uw briefwisseling te kleven
  • Gebruik de voorziene communicatietools van de beursorganisatoren

Het personeel op uw stand bepaalt grotendeels het succes van uw beursdeelname.

  • Zorg dat iedereen tijdig aanwezig is
  • Voorzie een gelijke dresscode voor uw personeel
  • Geef een duidelijke briefing
  • Evalueer elke morgen de vorige beursdag en stuur bij, indien nodig
  • Zorg voor een voldoende bemande stand
  • Voorzie blanco beursrapporten waarmee uw personeel snel en efficiënt informatie van interessante verkoopgesprekken kan noteren
  • Noteer zoveel mogelijk adresgegevens en e-mail adressen van potentiële kopers
  • Stuur de hoge prioritaire leads door naar uw kantoor zodat er binnen de 24 uur reeds een opvolging kan gestuurd worden

De valkuil na de beurs is vaak de opvolging. Men valt vaak terug in de gewoonten van voor de beurs. Wat een zonde voor de tijd en het geld! Volg elke bezoeker op. De opvolging hangt af van het type contact. Dit kan zijn :

  • Een offerte
  • Een bedanking
  • Een informatiepakket
  • Een afspraak
  • Een telefoontje

Een snelle opvolging is een absolute must om een positieve indruk van uw bedrijf achter te laten.

Gouden tip !
Voeg alle nieuwe contacten toe aan uw database of aan uw CRM . Zorg er tevens voor dat ze in de mailinglist van uw volgende nieuwsbrief zitten.

Een evaluatie na de beurs over wat goed was of wat beter kon, is zeker aangeraden.

  • Bespreek na een aantal weken de ervaringen met uw team. Hun inzichten zijn waardevol.
  • Bedank uw team voor hun inzet
  • Communiceer de successen of de verbeterpunten

Leg bij een positieve beursdeelname onmiddellijk uw volgende deelname vast. Zo kan u een betere standplaats of prijs bedingen.

Een beurs organiseren is het overwegen waard

Een beursdeelname is zeker te bekijken, maar hou ook rekening met het prijskaartje. Een goede voorbereiding voor de beurs en een goede opvolging na de beurs is daarom een absolute must om het maximale rendement uit uw deelname te halen.

Kan u hulp gebruiken bij het organiseren van uw beurs  ?

Heeft u geen ervaring met het organiseren van beurzen of kan u advies gebruiken ? Neem gerust even vrijblijvend contact met  Marketing Link om een mogelijke samenwerking te bespreken.
EEN belletje of een mailtje volstaaT