U laat toch geen gratis publiciteit liggen ?

01/09/2018

U kan toch geen gratis publiciteit afslaan ?

Natuurlijk moet u van gratis publiciteit geen wonderen verwachten, maar er helemaal niets mee doen, is ook zonde. Zeker als die gratis reclame een aanvulling is op de bestaande marketing plannen, kan ze toch erg interessant blijken.

Als KMO wil u graag de aandacht trekken. Het mooiste is dan natuurlijk om die aandacht gratis te krijgen. Gratis aandacht is daarnaast effectiever dan reclame, omdat je geloofwaardiger overkomt. Maar hoe zorg je ervoor dat je gratis publiciteit krijgt ? Leest u even verder.

Gratis publiciteit maken ? Marketing link verklaart hoe

Enkele tips voor gratis publiciteit

1.   Benut al uw ledenvoordelen 

Bent u lid van een bepaalde beroepsvereniging of netwerkorganisatie? Vergeet dan zeker niet te informeren of dat lidmaatschap ook een vermelding op de website, op sociale media kanalen of in een overeenkomstig magazine oplevert. Ook bij verschillende overkoepelende zelfstandigen organisaties zoals UNIZO en VOKA en bepaalde gemeentebesturen kan u als ondernemer soms gratis publiciteit krijgen.

2 .   Get social 

Een bedrijfspagina op Facebook of Linked-In aanmaken, kost helemaal niets en kan heel wat bereik en visibiliteit opleveren mits u er wat tijd voor vrijmaakt en het potentieel ten volle benut.

3 .   Gratis online vermeldingen 

Ook online zijn er verschillende mogelijkheden om gratis publiciteit te maken. Een gratis vermelding op Google Maps bijvoorbeeld via Google My Business of een gratis opname in online bedrijvengidsen.

4.   Houd de pers te vriend 

Nieuwe aanwervingen, machines of filialen in uw bedrijf? Een uniek event op de planning? Een erkenning of een groot contract binnengehaald? Houd uw perscontacten daarvan op de hoogte. Een artikel in de online of geschreven pers is van onschatbare waarde. Online vermeldingen van betrouwbare websites zoals nieuwssites naar de uwe pushen de SEO scores van uw website de hoogte in. U bereikt via het lezerspubliek heel wat potentiële nieuwe klanten en uw merkbekendheid groeit. 

5 .   Maak ambassadeurs van uw leveranciers 

Houd in gedachten dat ook uw leveranciers potentiële klanten en ambassadeurs voor uw merk kunnen zijn. Een complimentje of bedankje kost u hoogstens enkele minuten tijd. Hun waardering op sociale media kanalen bijvoorbeeld wordt door al hun volgers, klanten en leveranciers opgemerkt en zo bereikt u indirect alweer een heleboel nieuwe leads.

6.   Verzamel warme aanbevelingen van bestaande klanten 

Natuurlijk wil u zoveel mogelijk nieuwe klanten bereiken, maar vergeet vooral bestaande klanten niet. Een bedankje op de factuur voor het vertrouwen, een mailtje na de levering om te peilen naar de tevredenheid, een kerstkaartje zijn maar enkele voorbeelden hoe u de band met bestaande klanten verstevigt. Voor toekomstige werken of aankopen zullen ze daardoor waarschijnlijk eerst bij uw bedrijf aankloppen. Hebben ze uw klantenservice bejubeld bij vrienden en kennissen, dan laat ook het effect van mond-tot-mond reclame zich snel voelen. Een kleine moeite kan u dus meerdere verkopen opleveren.

En nu?

Heeft al deze gratis publiciteit u extra aandacht en omzet opgeleverd? Dan is het tijd voor de volgende stap. Uw bedrijf groeit en dan verwachten potentiële klanten ook een professionele uitstraling. Tijd dus om te investeren en wat extra marketing budget vrij te maken om uw externe communicatie naar een hoger niveau te tillen. Graag wat advies welke kanalen, partners en investeringen u daarvoor best uitkiest? Neem dan gerust even contact op met freelance marketing adviseur Marketing Link.

Professioneel marketing advies is geen kost, maar een slimme investering !

Marketing advies inwinnen bij Marketing Link is verrassend betaalbaar.
Zeker als een erkende dienstverlener van de KMO-portefeuille.
Benieuwd naar het kostenplaatje en naar de positieve resultaten achteraf ?
Alles start met een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
EENS AFSPREKEN ?