Zo geeft u uw bedrijfspagina op Facebook een kick-start

15/01/2020

U gaat zelf een bedrijfspagina op Facebook maken en beheren?

Niet twijfelen, maar doen!

Heel wat ondernemers hebben wel een persoonlijk Facebook profiel, maar nog geen bedrijfspagina op Facebook. Het is nochtans een gratis marketing tool met een gigantisch bereik en immens potentieel. Bovendien kost de aanmaak van zo’n pagina u weinig tijd. Niets dan voordelen dus, maar houdt u wel even rekening met deze aandachtspunten voor u uw pagina publiceert?

Bedrijfspagina op FB maken en beheren. Eenvoudig met Marketing Link.

Aan de slag!

Een bedrijfspagina op Facebook maken is heel eenvoudig. U hoeft alleen even de Facebook wizard te volgen die u stap voor stap begeleidt. Nadien ook likes en interactie genereren, vergt iets meer inzet. Maar goed begonnen, is half gewonnen en daarom geeft Marketing Link enkele cruciale tips om een geslaagde bedrijfspagina op Facebook of andere sociale media kanalen op te starten.

Maak een PAGINA aan, geen profiel

Een persoonlijk Facebook profiel, Facebook groepen en bedrijfspagina’s hebben verschillende functionaliteiten. Met een Facebook profiel kan u bijvoorbeeld “vriendjes worden”, een pagina kan u “volgen”. Check dus zeker dat u wel degelijk een PAGINA aanmaakt voor uw bedrijf en geen profiel. Profielen aanmaken in plaats van pagina’s is een veel gemaakte fout die een onnodige drempel creëert voor potentiële klanten die uw bedrijf via Facebook willen volgen. Zij moeten immers eerst een vriendschapsverzoek sturen en geaccepteerd worden, willen ze toegang krijgen tot uw content.

Tip: U kan meerdere pagina’s aanmaken en die allemaal vanuit uw persoonlijk profiel beheren.

Haal het maximum uit de INFO tab

Elke Facebook pagina heeft een INFO tab waar u heel wat praktische informatie in kwijt kan. Een korte samenvatting van uw diensten, een link naar uw bedrijfswebsite en uw contactgegevens zijn daar enkele voorbeelden van. Vul die INFO tab zo goed mogelijk in en wees voldoende specifiek. Zo kan u ook prospecten die uw bedrijf nog niet kennen overtuigen om uw pagina te volgen.

Tip: Kijk wat andere Facebook pagina’s allemaal op de INFO tab publiceren en laat u inspireren.

Breng interessante content

Facebook gebruikers volgen doorgaans verschillende pagina’s waardoor ze heel wat updates in het nieuwsbericht zien verschijnen. Maak uw bedrijfspagina op Facebook voldoende interessant om meer likers aan te trekken én die ook te behouden. Alleen maar foto’s van afgewerkte projecten publiceren, is niet zo’n goed idee. U heeft vast wel meer te vertellen over uw zaak. Gun uw volgers ook eens een blik achter de schermen, geef hen bedrijfsnieuws heet van de naald, werk een win-actie uit en vergeet hen ook geen fijne feestdagen te wensen. Zo heeft u regelmatig ander nieuws.

Tip: Op een Facebook pagina kan u ook berichten inplannen en ze klaarzetten voor publicatie op latere datum.Zo hoeft u niet altijd last-minute nog een post te bedenken.

Trop is te veel

Vermijd te veel communicatie op Facebook. U stuurt uw klanten toch ook niet elke dag een mail? 1 à 2 posts per week is ruim voldoende. Een Facebook planning maken waarbij u vooraf noteert in welke week u welk nieuws gaat delen, is zeker een goed plan. Zo kan u visueel controleren en opvolgen dat u de berichten voldoende spreidt en tijdig nadenken over nieuwe content in kalmere periodes.

Win acties

Iedereen wil wel eens iets winnen. Een win actie (bv. like & share actie) uitwerken op uw Facebook bedrijfspagina is dus zeker een goed idee. U kan bovendien een post maken ter aankondiging, nadien nog eens een reminder en ook berichten posten over de prijsuitreiking. 1 idee levert u zo meerdere content op.

Tip: Houd de wedstrijd aankondiging kort en duidelijk. Vermeld expliciet hoe en wanneer de winnaars bekend worden gemaakt. Voeg eventueel ook een link naar het officiële wedstrijdreglement op uw website toe.

Likes verzamelen

Eens uw bedrijfspagina is aangemaakt, moet u die promoten om likes te verzamelen. Alleen wie uw pagina leuk vindt of volgt, krijgt immers uw berichten te zien. Hoe meer likes, hoe meer bereik dus. Start daarom met uw persoonlijke Facebook vrienden uit te nodigen om uw pagina te volgen, deel uw bedrijfspagina ook op uw persoonlijk Facebook profiel en verwijs er ook naar op uw website, in uw e-mailhandtekening, enz…

Hoe meer volgers, hoe beter, maar onthoud dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Beter iets minder likes en geïnteresseerde volgers die interageren dan héél veel likes van mensen die niet tot uw doelgroep behoren, toch?

Tip: Ook uw bedrijfspagina op Facebook heeft een eigen identiteit die andere pagina’s kan volgen, berichten kan liken en delen.Vergeet dus zeker niet om ook de pagina’s van klanten en leveranciers vanuit uw pagina leuk te vinden. Dat zullen de beheerders vast appreciëren en misschien volgt die pagina zo binnenkort ook de uwe wat ook uw pagina meer likes en bereik oplevert.

Volhouden

Een nieuwe bedrijfspagina op Facebook aanmaken is snel geklaard. Regelmatig nieuwe content toevoegen, afbeeldingen vervangen en antwoorden op berichten kost iets meer tijd en moeite. Een vast moment inplannen om de Facebook pagina bij te werken, is niet onverstandig, want stilstaan is achteruitgaan. Een verouderde Facebook pagina zonder beweging, komt de geloofwaardigheid van uw bedrijf niet ten goede.

Tip: U kan meerdere beheerders aan een pagina toevoegen. U hoeft dan niet alleen berichten te posten, te verwijderen of te beantwoorden.

De toekomst

U kan uw Facebook pagina, Linked-in company page of bedrijfsprofiel op andere sociale media kanalen gerust als een mini-websites beschouwen waar potentiële klanten meer informatie over uw bedrijf kunnen vinden. Net zoals een website moeten die bedrijfspagina’s er dus altijd tip top uitzien en stipt onderhouden worden.

Wil u de aanmaak, het beheer en de promotie van bedrijfsmatige sociale media pagina’s uitbesteden aan professionals dan heeft u met freelance marketing coördinator Marketing Link de geknipte partner gevonden om het project voor u te coördineren. Marketing Link werkt immers samen met marketing professionals uit verschillende disciplines zoals webdesigners, copywriters en grafici. Zo heeft u slechts 1 contactpersoon nodig om al deze multidisciplinaire expertise te bereiken.

Eerst denken, dan pas doen ?

Alles begint natuurlijk  met de vraag welke sociale media kanalen best geschikt zijn voor uw bedrijf? Met Marketing Link heeft u een ervaren externe marketing adviseur die dat voor u uitpluist en een haalbaar plan uitwerkt om een sterke online en sociale media aanwezigheid op te zetten of verder te zetten. d
YOU LIKE ?