Brengt sponsoring wel op ?

01/08/2018

Hoe u van sponsoring geen kost, maar een slimme investering maakt 

Sponsors gezocht !

De meeste bedrijven sponsoren regelmatig sociale initiatieven, goede doelen en evenementen. Een goede zaak natuurlijk, maar is het wel echt een win-win verhaal voor beide partijen ? Maar al te vaak wordt er sponsoring toegezegd zonder duidelijk gedefinieerde strategie, terwijl het bestede sponsorbudget toch flink doorweegt in de jaarlijkse cijfers.

Marketing Link komt het maar al te vaak tegen : bedrijven sponsoren  zonder vooraf te bepalen wat ze daar precies mee willen bereiken en zonder meetbare resultaten. En u ? Kan u een exact getal plakken op uw jaarlijkse uitgaven voor sponsoring en weet u ook hoeveel uw bijdragen achteraf hebben opgebracht ?

 Waarom sponsoren ? 

Als ondernemer krijgt u ongetwijfeld meerdere sponsoraanvragen per jaar. Vaak komen ze van klanten of zakenrelaties en nog vaker zijn ze moeilijk te weigeren. U ontvangt vast ook wel aanvragen per jaar van “onbekenden” om hun event te sponsoren. Hoe bepaalt u welk event u sponsort en vooral waarom ?

Denk vooral even goed na waarom u dit zou doen en wat u hiermee wenst te bereiken. Het kan ook nuttig zijn om vooraf een jaarbudget te voorzien voor sponsoring. Zo houdt u enerzijds uw uitgaven onder controle, maar u zal ook automatisch 2 keer nadenken voor u toezegt op een nieuwe sponsor aanvraag.

Zo laat u sponsoring wél renderen

Meestal krijgt u bij sponsoring meteen de vragen “welke van onze standaardpakketten kiest u ?” en “Bezorgt u ons uw logo ?”. U kan het nochtans slimmer aanpakken. Marketing Link bundelt enkele tips en aandachtspunten om uw sponsoring wél rendabel en meetbaar te maken.

Denk verder dan uw logo

In bijna elke sponsorovereenkomst zal men voorstellen om uw logo op een affiche, scherm of flyer  te publiceren. Maar wat zegt dat logo nu écht over uw bedrijfv? En hoeveel mensen nemen de tijd om al die logo’s te bekijken ? Een originele slagzin, kernboodschap of een actie weergeven zal de  nieuwsgierigheid veel beter prikkelen. Iedereen zal willen weten wie er achter die originele boodschap zit en uw bedrijfsnaam zal veel langer blijven nazinderen.

Doe een tegenvoorstel

Meestal kan u kiezen uit een aantal standaard sponsorpakketten, gaande van een logo op de website en affiche tot en met all-in VIP-arrangementen. U kan echter ook een tegenvoorstel doen en zelf een pakket op maat samenstellen ! Vragen staat vrij en organisaties die sponsors zoeken, zijn doorgaans wel bereid tot overleg.

Combineer offline en online promotie

Vraag om een hyperlink naar uw website te plaatsen op de webpagina’s van de club of vereniging die u sponsort. Uw sociale media berichten laten delen in het Facebook evenement of een sponsoraankondiging op LinkedIn is ook interessant. Het kost de organisatie in kwestie slechts enkele seconden tijd, terwijl u het bereik van uw boodschap verder kan maximaliseren.

Sponsoren in natura

Informeer of sponsoring in natura ook mogelijk is. Diensten of producten leveren voor de organisatie, geeft u de mogelijkheid om uw kwaliteitswerk aan alle aanwezigen te demonstreren zonder uw budget onder druk te zetten. Een productstaal, een gadget of een kortingbon in de goodiebags is ook een aanrader. Zo maken de aanwezigen meteen kennis met uw producten en een kortingsbon maakt uw actie bovendien perfect meetbaar !

Sponsoren en netwerken ? Een perfecte match !

Kan u aan vrijkaarten geraken voor het evenement, eetfestijn, festival of de sportwedstrijd die u sponsort ? Dan kan u uw personeel misschien wel ineens trakteren op een toffe teamactiviteit. Of waarom niet enkele zakenrelaties uitnodigen ? Zo heeft u voldoende tijd om informeel te netwerken en de band met uw zakenrelaties verder uit te bouwen.

Hoeveel heeft uw sponsoring opgebracht ?
Kan u zeggen wat u exact aan giften en liberaliteiten uitgeeft , maar vooral wat dat budget concreet heeft opgebracht ? Hoe haalt u er in de toekomst meer uit ?
Françoise Cornette van Marketing Link kan u daar perfect bij adviseren. Zullen we starten met een vrijblijvend kennismakend gesprek ?

MAAK EEN AFSPRAAK