Online marketing

15/04/2021

Hoe online marketing succesvol toepassen?

Doeltreffende online marketing is een must voor ondernemers. Zonder digitale alternatieven voor fysieke klantencontacten mist u vandaag meer dan ooit heel wat potentiële omzet. Maar welke digital marketing tools heeft u daarvoor nodig? Hoeveel budget houdt u vrij voor betaald online adverteren? En hoe laat u al die dure online marketing kosten wél renderen?

Lees hier de gouden basisprincipes en praktijkgerichte optimalisatietips om een succesvolle marketingstrategie uit te bouwen die meer opbrengt dan ze kost.

Welke online marketing tools en kanalen kiezen? Marketing Link geeft advies

Wat is online marketing (niet)?

Online marketing, digital marketing, internet marketing, … Het zijn allemaal synoniemen voor een relatief abstract begrip dat ontelbaar veel ladingen dekt. Het basisprincipe blijft evenwel hetzelfde: meer verkopen door publiciteit te maken voor uw diensten of producten via diverse online kanalen zoals webshops, bedrijfspagina’s op sociale media, nieuwsbrieven, online advertenties, enz.

Veel tijd en geld investeren in online marketing is geen garantie op succes. Een doordachte marketingstrategie is en blijft noodzakelijk om marketingcampagnes effectief en optimaal te laten renderen!

De valkuil bij uitstek

Er zijn talloze mogelijkheden en digitale tools om uw aanbod te promoten, maar daar schuilt net het risico. Een gebrek aan focus en strategie jaagt de marketingkosten snel de hoogte in, terwijl de opbrengst en meerwaarde zeer beperkt blijven.

Toch kiezen veel ondernemers er nog steeds voor om relatief voorzichtig, op alle kanalen tegelijkertijd in te zetten met doe-het-zelf marketingcommunicatie. Zo’n cross mediale aanpak is uiteraard een goede zaak, maar zonder durf, visie, doorzettingsvermogen en permanente bijsturing leveren uw inspanningen ongetwijfeld enkel tijdverlies, frustratie en dure facturen op zonder reëel omzetperspectief. Een doordacht marketingplan is simpelweg een basisvereiste om een aantrekkelijke meerwaarde te realiseren. Hoe u pakt u internet marketing dan wél best aan?

In 5 stappen naar succesvolle online marketing

Stap 1: Eerst denken, dan doen!

Om de juiste marketing tools en strategie te kiezen, is een grondige marketinganalyse hét beginpunt bij uitstek. Pas als de beoogde doelgroep, de uitdagingen en de doelstellingen duidelijk omschreven zijn, valt er een gerichte marketingstrategie uit te werken. Enkele vragen die in een professionele marketinganalyse zeker aan bod komen:

  • Welke klanten bereiken we nu en wie willen we liever bereiken? Hoe omschrijven we deze buyer persona’s?
  • Wat zijn de geprefereerde online marketing kanalen, taalgebruik en zoektermen van onze beoogde doelgroep?
  • Welke marketingtools en -kanalen gebruiken we nu, welke zijn overbodig en welke voegen we best toe?
  • Hoeveel investeert u momenteel in digital marketing en hoe valt dat marketingbudget te optimaliseren?
  • ..

Stap 2: Must-have online marketing tools voorzien

Bovenop een gedetailleerd adviesverslag over uw huidige marketingstrategie zijn enkele tools ronduit onmisbaar in uw toekomstige marketingstrategie:

  • Professioneel ogende en gebruiksvriendelijke website, webshop en social media
  • Aantrekkelijke content (bv. SEO copywriting, bedrijfsfotografie, video & vlog, …)
  • Herkenbare huisstijl en bedrijfslogo in elke communicatie, relatiegeschenken, enz…
  • Correcte informatie op gratis tools zoals Google Mijn Bedrijf en social media!

Stap 3:  Meer verkeer en meer bezoekers aantrekken

De basistools hebben is niet voldoende. Aan u de uitdaging om proactief meer bezoekers naar uw website, webshop, enz… te lokken. Ook voor dergelijke inbound & pull marketing zijn verschillende technieken beschikbaar:

  • Betaald online adverteren (bv. Google Ads, Instagram advertising, Facebook promoties, enz…)
  • Blogartikels schrijven en delen op sociale media met rechtstreekse link naar bedrijfswebsite
  • Digitale nieuwsbrieven verzenden (met aantrekkelijk nieuwsbrief onderwerp en boodschap)

Stap 4: Conversie vergroten

Meer bezoekers op uw website of webshop krijgen, is een goed begin, maar slechts een eerste stap. Om effectieve omzet te genereren, moeten die bezoekers nog concrete actie ondernemen. Een offerte aanvragen, een webshop artikel kopen, een review schrijven, … Aan u om duidelijk te maken welke actie u van uw lezer verwacht (en wat dat hem of haar oplevert).

Call-to-action buttons optimaliseren, webformulieren gebruiksvriendelijker maken, aantrekkelijke promoties en acties uitwerken, … Hoe minder kliks u van uw lezers vraagt en hoe meer u te bieden heeft, hoe groter de kans dat ze effectief doorklikken én converteren!

Stap 5: Meten, analyseren en bijsturen

Naarmate de interactie met en op uw digitale marketingkanalen toeneemt, vergroot ook de hoeveelheid cijfermateriaal dat u ter beschikking heeft om uw campagnes bij te sturen. Een gedetailleerde analyse van gebruikte zoektermen, bezochte pagina’s, clicks, enz.. via Google Analytics en andere parameters met marketing automation platformen levert waardevolle inzichten op om uw toekomstige campagnes nog meer te laten renderen!

Soms is minder betalen voor marketing zelfs rendabeler!

Gratis marketing tools

Het is verbazingwekkend hoeveel ondernemers vergeten om gratis marketingtools te benutten terwijl ze gigantische budgetten aan betaalde marketingcampagnes spenderen… Ondanks het gratis karakter, is het bereik en rendement van deze gratis publiciteitskanalen nochtans niet te onderschatten…

    • Werk de profielinformatie op Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Google Mijn Bedrijf volledig bij
    • Zet in op review marketing (bv. Google Reviews) voor onbetaalbare mond-tot-mond reclame
Klanttevredenheid overstijgen en proactief inzetten op klantenbinding loont echt de moeite. Marketing Link zegt hoe.
    • Verstuur aantrekkelijke digitale nieuwsbrieven om interactie en herkenbaarheid te stimuleren
    • Verzamel gratis bedrijfsvermeldingen en waardevolle backlinks via persberichten, websites van beroepsverenigingen en zakenpartners, enz…

De vele voordelen van professioneel marketingadvies

Besparen op uw huidige marketingkosten zonder in te boeten op het rendement ervan? Kan perfect! Start eerst met een analyse van de huidige marketingkosten en laat u adviseren over potentiële besparingen en tips om uw huidige marketingbudgetten efficiënter te verdelen.

Van zodra u het marketingbudget doordacht herschikt heeft en gratis marketingtools optimaal ingezet, haalt u extra omzet binnen terwijl u tegelijkertijd marketingkosten uitspaart. Dat extra budget kan u vervolgens opnieuw (in de juiste) digitale marketing kanalen investeren. Dubbele winst dus met een exponentieel en langdurig effect.

Een klein marketingbureau inschakelen is vaak een slimme zet

Marketing Link, uw partner voor uw marketing advies en begeleiding met KMO-portefeuille

Voordelen van een klein marketingbureau ?

  • Geen uurtje, factuurtje
  • Grote flexibiliteit, ook tijdens het weekend en op zon- of feestdagen
  • Aanvaardbare tarieven
  • Geen contracten waarbij u de kleine lettertjes moet lezen om niet voor verrassingen te staan
  • Opvolging door een senior marketeer en geen junior of student
  • Briefen en aansturen van uitvoerende partners zoals reclame/communicatiebureaus, webdesigners, copywriters, grafische vormgevers,…
  • Vinger aan de pols voor de opvolging van het actieplan
  • Jarenlange marketingervaring in diverse sectoren
  • Geen vakjargon maar hands-on marketing in mensentaal
  • Beperkt aantal  klanten  wordt tegelijk begeleid om de kwaliteit van de begeleiding te garanderen

Lees ook :
Françoise Cornette,  de bezielster achter Marketing Link 
Marketing projectmanagement
Getuigenissen

Zit er meer in uw online marketingbudget?
Benieuwd hoe uw huidige marketingstrategie optimaal te laten renderen
of hoe het eventueel beter kan?
Boek gratis en vrijblijvend een eerste kennismaking met Marketing Link.
U heeft niets te verliezen en heel wat te winnen, toch?
JA ! IK WIL EEN AFSPRAAK

De laatste marketingtip over Marketingstrategie al gelezen?

Interesse in meer marketingtips ?


Schrijf u meteen in en ontvang het marketingnieuws in uw mailbox.

Powered by WordPress Popup