Praktische marketing tips voor starters

15/11/2018

5 must-have marketing tools voor startende kmo’s

Ook met een beperkt budget kan u nieuwe klanten aantrekken

Startende ondernemers en kmo’s beschikken meestal niet over voldoende financiële middelen om te investeren in een brede waaier aan marketing kanalen. Nochtans is publiciteit maken net in de opstartfase erg belangrijk, want omzet genereren begint nu eenmaal bij nieuwe klanten vinden.

Het beperkte budget optimaal spenderen om zoveel mogelijk potentiële nieuwe klanten te werven, is de opdracht. Keuzes maken dus…

Nieuwe klanten vinden met de praktische tips van Marketing Link

Waaraan besteedt u best uw marketingbudget en welke marketing tools heeft u nodig?

1. Een bijgewerkte adressenlijst in een overzichtelijke database of adressenbestand

Voortdurend de contactgegevens van klanten en prospecten bijwerken, is een absolute must. Zo kan u ook in de toekomst uw relaties blijven bereiken. Het kost u niets, behalve een beetje tijd om uw adressenlijsten up-to-date te houden en het levert meer verkoopkansen op dan u in eerste instantie zou denken.

Een tevreden klant kan terug een prospect worden wanneer die ook andere diensten of producten van uw bedrijf kan gebruiken. Uw ex-klanten af en toe een nieuwsbrief, kerst- of verjaardagswens sturen en hem/haar herinneren aan uw volledig dienstenpakket of productgamma kan bijgevolg heel wat extra verkoop opleveren.  Upselling aan een tevreden ex-klant kost bovendien heel wat minder moeite dan nieuwe klanten werven via koude prospectie.

Hetzelfde geldt voor prospecten. Noteer duidelijk in welke producten of diensten de potentiële klant in kwestie interesse toonde en stuur hem/haar doelgerichte mailings toe. Zo verhoogt u de kans op een actieve offerte aanvraag aanzienlijk wanneer de lead in kwestie op later tijdstip overgaat van verkenningsfase naar overwegingsfase.

Een digitale adressenlijst bijhouden, hoeft u helemaal niets te kosten behalve wat tijd en moeite en de meerwaarde ervan is niet te onderschatten!

Tip: Lees ook  adviezen voor het gericht verzamelen van adressen en het opstellen van een werkbare database.

2. Een krachtig logo en een herkenbare huisstijl

Als beginnend ondernemer zal u heel wat externe communicatie voeren. U bent immers actief aan het prospecteren. Een sprekend logo laten ontwerpen en uw huisstijl meteen consequent toepassen, wekt vertrouwen bij nieuwe klanten en zal uw gloednieuwe bedrijf meteen een professionele uitstraling meegeven. Een juiste perceptie kan twijfelende klanten alsnog over de streep trekken.

Waarop u best let als u een nieuw logo en huisstijl laat ontwerpen, leest u hier.

3. Heeft u al een elevator pitch klaar?

U zal geregeld de gelegenheid krijgen om uw bedrijfsactiviteiten mondeling toe te lichten. Hierbij denken we aan netwerkmomenten, recepties, vergaderingen en talloze andere gelegenheden. Elke toehoorder is een potentiële klant. Neem dus geen risico’s en oefen op voorhand een bondige voorstelling in.

U moet bij wijze van spreken uw zaak, producten of diensten en uw troeven kunnen toelichten in de korte periode dat u met een potentiële klant de lift neemt. Dat is ongeveer 60 seconden (de elevator pitch). Heeft u langer nodig om uw luisteraar te overtuigen, dan moet u nog iets langer oefenen.

4. Een professionele website is quasi onmisbaar

Het is niet te onderschatten hoeveel potentiële klanten via zoekmachines zoals Google op zoek gaan naar de juiste leverancier en ook e-commerce blijft aan populariteit winnen. Elke bezoeker op uw website is een potentiële klant, dus kan u die best verwelkomen op een professionele website.

Ook de omgekeerde redenering is harde realiteit. Potentiële klanten die over u hebben horen spreken via mond-tot-reclame of die u persoonlijk hebben ontmoet, zullen eerst uw online visitekaartje evalueren.  Zelfs als ze bij het eerste offline contact erg overtuigd waren, kunnen ze alsnog afhaken als de online beleving niet aan hun verwachtingen beantwoordt. Helemaal niet gevonden worden op het Internet wordt tegenwoordig al snel als verdacht beschouwd en kan uw bijna-overtuigde klant alsnog doen afhaken.

Ook al ziet uw zelf gemaakte website er echt knap uit, er zijn ook heel wat onzichtbare factoren die een rol spelen om te scoren bij klanten en bij zoekmachines. Een professionele website is een zaak waar u best wél het nodige budget voor vrijmaakt. Uiteraard kan u wel met een beperkt aantal pagina’s starten en de website verder uitbouwen naarmate uw bedrijf groeit. Zo kan u de investering spreiden in de tijd.

Tip : Lees ook  adviezen voor het maken van een website.

5. Correct advies is van onschatbare waarde

Een externe marketingspecialist inschakelen, lijkt voor de meeste starters een onbetaalbare luxe. Toch kan ook ú beroep doen op de ervaring van een professioneel freelance marketeer. Slechts enkele uurtjes advies inwinnen, kan u op de juiste weg zetten en waardevolle inzichten opleveren.

Met maatwerk advies kan u meer nieuwe klanten vinden, extra verkoop realiseren bij bestaande klanten en een duurzame lange termijn marketingcampagne opstarten. Zonder deze raadgevingen maakt u ongetwijfeld ook heel wat publiciteit, maar doet u dat even doeltreffend als een professional? Weet u écht welke opportuniteiten u misloopt?

Marketing Link is ook voor starters een onmisbare schakel tussen kennis en praktijk !

Klaar om uw zaak een kick-start te geven ?
Neem contact  op en ontdek hoe Marketing Link ook voor startende ondernemers met een beperkt budget professionele marketing oplossingen aanbiedt.GEEF EEN BELLETJE OF STUUR EEN MAILTJE 

OVERIGE NIEUWSITEMS