Authentieke storytelling als marketingtool

15/04/2019

Maak uw klanten geen verhaaltjes wijs, maar kies voor authentieke storytelling!

Welk verhaaltje vertelt u uw klanten?

Bij wie koopt u het liefst aan? Bij de leverancier die de beste kwaliteit aan de beste prijs levert (net als alle andere) of bij een leverancier met een eigen “verhaal”? Of luistert u doorgaans wie u aangeraden wordt door anderen?

Net omdat bedrijven dikwijls dezelfde verkoopargumenten aanbrengen, wordt het steeds moeilijker om u te onderscheiden van uw concullega’s. Bovendien vinden klanten de laagste prijs, de beste service en snelle leveringen tegenwoordig haast evident.

U moet dus op zoek naar troeven die wél uniek en aantrekkelijk zijn, maar welke? Hoe gaat u uw eigen verhaal brengen?

Storytelling als marketingtool. Lees de tips van Marketing Link.

Het verschil tussen push en pull marketing

Om te begrijpen wat storytelling is, hoe u potentiële klanten tegenwoordig het best kan overtuigen en hoe u hen aan uw merk kan binden, moet u eerst het verschil tussen push en pull marketing begrijpen.

Push Marketing 

Vroeger was push marketing alomtegenwoordig. Bedrijven pushten als het ware hun commerciële boodschappen en producten richting de potentiële klant. De insteek van de push strategie bestaat erin om het aanbod en commerciële boodschappen voortdurend onder de aandacht van de potentiële klanten te brengen met de beste posities in de winkelrekken, zo veel mogelijk advertenties, enz…

Pull Marketing

Tegenwoordig blijkt pull marketing echter veel efficiënter. In de plaats de verkoop te vergroten door aan klanten te ”trekken”, wordt de vraag vanuit de klant zelf gestimuleerd. Bij pull marketing wordt eerder het karakter van het merk of product in de kijker gezet. Zo moet de klant goesting krijgen om de producten en diensten te zoeken en aan te kopen bij 1 enkele partner. Niet het aanbod, maar wel de vraag wordt dus gestimuleerd door vertrouwen te winnen en merkbekendheid te creëren.

Storytelling is een techniek om net dat laatste te bewerkstelligen. U transformeert potentiële klanten in overtuigde fans én enthousiaste ambassadeurs door uw bedrijf, visie, missie, producten en diensten voor te stellen aan de hand van een uniek, herkenbaar en aantrekkelijk verhaal. Een concrete eigen persoonlijkheid voor uw bedrijf creëren dus.

Waarom storytelling?

Het is niet zo gemakkelijk om losse feiten, cijfers en (merk)namen te onthouden. Verbinden we die gegevens aan elkaar in een samenhangend verhaal met focus op beleving en emoties, dan wordt het een pak eenvoudiger om al die data te onthouden en door te vertellen. Samenhangende verhalen en emoties helpen ons informatie te verwerken. Het zijn de perfecte kapstokken voor ons lange termijn geheugen.

Mond-tot-mond reclame werkt nog altijd het best. De reden is eenvoudig. We wapenen ons onbewust tegen commerciële boodschappen en zullen daardoor automatisch meer geloof hechten aan commentaren die niet van de belanghebbenden in kwestie afkomstig zijn. Het succes van review sites (bv. TripAdvisor) en sociale media zijn daarvan het perfecte bewijs. Omdat verhalen gemakkelijker te onthouden zijn, worden ze ook sneller en vaker doorverteld. Telkens door andere personen, wat de geloofwaardigheid en het bereik van uw boodschap ten goede komt.

Waarop letten als u “een verhaal” bedenkt ?

  • Wees oprecht, origineel en geloofwaardig om een averechts effect te vermijden.
  • Combineer feiten met logica en emotie. Vooral die emoties lijmen het geheel aan elkaar.
  • Ken uw potentiële klant en richt uw storytelling bewust op 1 duidelijke doelgroep.
  • Zorg ervoor dat klanten zich inleven via een duidelijke link naar het dagelijkse leven.
  • Beperk commerciële informatie tot een minimum. Houd het verhaal leuk en vrijblijvend.
  • Gebruik een sprekende video om uw verhaal te doen “plakken”, gegarandeerd succes.
  • Verbind aparte verhaaltjes in een reeks met een herkenbare rode draad, maar vermijd duplicate content.
  • Vergroot het bereik door video’s en testimonials deelbaar te maken (sociale media bv.).
  • Wees specifiek maar vermijd te veel details. Houd het verhaal zo eenvoudig mogelijk.
  • Test je storytelling uit op een eerlijk testpubliek voor je ze op het grote publiek toepast.

What’s your story  ?

Wilt  u ook potentiële klanten kunnen overtuigen met een korte elevator pitch van maximum 30 seconden? Is de rode draad in uw bedrijfscommunicatie even zoek?  Brainstormen met een externe marketing adviseur als Marketing Link, kan u interessante inzichten verschaffen !
LET’S MEET