Reclamebureau of marketingbureau ?

01/08/2020

Wat is het verschil tussen een reclamebureau en een marketingbureau ?

Voor veel bedrijfsleiders is het woord ‘marketing’ een ruim en ontastbaar begrip. De termen reclamebureau en marketingbureau worden vaak door elkaar gebruikt. U ziet misschien het bos door de bomen niet in de wereld van marketing en reclame. Toch is er een cruciaal verschil tussen beide. Marketing Link licht even toe.

Wat is het verschil tussen een reclame bureau en een marketing bureau ?

Wat doet een reclamebureau ?

U wilt  uw product of dienst promoten via reclame ? Dan stapt u best naar een reclamebureau. Een reclamebureau (vaak ook communicatiebureau) richt zich op het uitwerken van de marketingtools en is een uitvoerend bureau.

Reclamebureaus profileren zich als creatieve duizendpoten en hebben vaak alle reclame gerelateerde tools onder één dak : grafisch ontwerp (logo, nieuwe huisstijl, brochure, advertenties voor sociale media,…), copywriting, fotografie, video’s, websites. Kortom, zowel offline als online marketingtools.  Reclamebureaus kennen vaak de doelstellingen of de strategie  van het bedrijf niet. Daar zit juist het grote verschil met  een marketingbureau.

Wat doet een marketingbureau?

Een marketingbureau denkt mee vanuit de doelstellingen van uw organisatie. De verschillende doelgroepen worden onder de loep genomen, de strategie wordt bepaald  en er wordt gekeken welke marketingtools succesvol ingezet kunnen worden.  De verschillende stappen en tools in het proces worden efficiënt op elkaar afgestemd.

Verder helpt een marketingbureau zoals Marketing Link bij de coördinatie van het marketingactieplan en doet hiervoor een beroep op externe gespecialiseerde bedrijven. Aangezien de doelstellingen van uw bedrijf gekend zijn, gebeurt het aansturen van externe partners zeer efficiënt en is er slechts 1 aanspreekpunt voor ù als ondernemer. Alles gebeurt volgens een welbepaalde werkwijze.

Wat is het verschil tussen beiden ? Marketing Link legt uit.

Kunnen beide samenwerken ?

Uiteraard. Kennis delen is de sleutel tot succes ! Samenwerken kan tot verrassende resultaten leiden. Helaas gebeurt dit op vandaag veel te weinig. Hetzelfde geldt bovendien voor het samenwerken met een webbureau.

Kies ik nu eerst een marketingbureau of ga ik meteen naar een reclamebureau ?

De keuze is aan u. Dit hangt af van uw noden en wensen. Weet u heel goed waar u heen wilt met uw bedrijf ? Dan is een reclamebureau de juiste keuze.

Is het tijd om uw bedrijf eerst even onder de loep te laten nemen,  weet u niet hoe u met de marketing van vandaag uw doelgroep kan bereiken of hebt u geen marketeer in huis ? Dan is eerst een marketingbureau als Marketing Link inschakelen een betere oplossing.

Tip:  Last but not least is het vooral belangrijk dat u vertrouwen heeft  in het gekozen bureau en dat er van bij het begin duidelijke afspraken worden gemaakt.

Heeft u een ‘klik’ met  Marketing bureau Marketing Link ?
Ontdek de voordelen van een klein marketingbureau
of lees het verhaal van bezielster Françoise Cornette van Marketing Link.
U weet genoeg en wil meteen afspreken ?

MAAK EEN AFSPRAAK

OVERIGE NIEUWSITEMS