Natuurlijk gaat u ook relatiegeschenken laten maken, maar welke ?

15/10/2018

U gaat relatiegeschenken laten maken omdat het moet ?

Hoeveel kosten relatiegeschenken en hoeveel brengen ze u op ?

Veel ondernemers denken ten onrechte dat relatiegeschenken laten maken een dure aangelegenheid is. Klanten verwachten nu eenmaal een bedankje na alweer een jaar fijn samengewerkt te hebben, toch? Nochtans loont het de moeite om die relatiegeschenken als een slimme investering te bekijken. Die kleine attenties geven u namelijk de kans om uw bedrijf nog eens extra in de kijker te zetten en zelfs extra verkoop te genereren.

Relatiegeschenken die indruk maken dankzij tips Marketing Link

Zo laten uw relatiegeschenken wél indruk na

1.   De klassieke fles wijn of mag het eens iets anders zijn ?

De juiste relatiegeschenken kiezen is ontzettend belangrijk. Een fles wijn of champagne is dan wel een veilige keuze, maar verdwijnt die niet gewoon tussen alle andere eindejaarscadeaus? Weet uw klant nadien echt nog welke fles u precies had geoffreerd? En hoe zeker bent u dat het wel net uw klant is die uiteindelijk de fles zal kraken?

Gepersonaliseerde stylo’s of aanstekers zijn ook traditionele weggevers. En toegegeven, iedereen kan die gebruiken. Maar ook daarmee zet u niet bepaald uw creativiteit en uw unieke troeven in de verf.

Kies liever voor een uniek geschenkje dat uw zakenrelaties niet meteen verwachten en voor een item dat subtiel refereert naar uw sector, producten of diensten. Zo kan men ook lang nadien nog raden door wie het presentje aangeboden werd.

2 .   Een subtiele boodschap zegt vaak veel meer

Natuurlijk kan u gepersonaliseerde relatiegeschenken laten maken met duidelijke vermelding van uw bedrijfslogo. Eventueel kan u  er nog een extra kaartje aan toevoegen met wat bijkomende toelichting van wie, voor wie en waarom. Alleen heeft een subtiele boodschap waarover de ontvanger even moet nadenken vaak veel meer effect. Een subtiele knipoog naar uw bedrijfsslogan, baseline of voornaamste troef, kan echt wonderen doen.

“Legt uw bedrijf haar klanten altijd in de watten” dan zijn watjes een gedroomd inpakmateriaal. Verkoopt u “vederlichte” producten dan mag er zelfs een pluimpje bij. Of garandeert u als pietje precies piekfijn maatwerk, dan is een latje met millimeteraanduidingen bijvoorbeeld ook een prima verwijzing. Dat latje kan u bijvoorbeeld in fysieke vorm in de envelop steken of gewoon op de envelop laten drukken.

3 .   Het moeten niet altijd eindejaarsgeschenken zijn

Heeft u tot nu toe altijd gepersonaliseerde relatiegeschenken laten maken voor de eindejaarsperiode? Waarom eigenlijk? Het loont zeker de moeite om eens een andere gelegenheid of feestdag te overwegen. Met Pasen zullen uw zakenrelaties bijvoorbeeld niet zo overspoeld worden met geschenkjes, wat uw attentie beter doet opvallen.

4.    Ook de verpakking bepaalt de eerste indruk

Niet alleen de inhoud van het pakje moet verrassen, ook de verpakking mag gerust opvallen. Verstuurt u een klein aandenken met de post, dan wordt uw gekleurde envelop of eentje met een buitenformaat ongetwijfeld eerst geopend. En als u klanten overtuigt met ecologisch verantwoorde producten, dan kan u best ook gerecycleerde of herbruikbare verpakkingsmaterialen voor uw relatiegeschenken laten maken. Zo slaat u trouwens 2 vliegen in 1 klap door alweer op subtiele wijze naar uw troeven te refereren.

5 .   Zelfs goedkope relatiegeschenken kunnen erg waardevol zijn

Uiteraard speelt de prijs van de relatiegeschenken een rol. Zeker als u grote aantallen nodig heeft. Toch hoeft u niet per se met dure cadeaus aan te zetten om indruk te maken. Een uiterst betaalbare gadget kan ook erg waardevol blijken als die bijvoorbeeld erg nuttig is. Niemand gooit een super handige vouwmeter, flesopener of visitekaarthouder weg, toch?

6.    Tijdsdruk en creativiteit gaan zelden samen

Relatiegeschenken kopen op het laatste nippertje is geen goed idee. Dan laat u uw keuzes immers afhangen van de haalbare levertermijnen. Begin liever ruim op tijd over het conceptuele idee na te denken. Zo kan u niet alleen originele relatiegeschenken laten maken, maar eventueel vooraf ook een sample voorleggen aan een kritisch testpubliek en hun opbouwende feedback nog voor de eigenlijke productie in het ontwerp laten verwerken.

7.    Maak uw hele pakje huisstijl conform

U heeft geïnvesteerd in een duidelijke en herkenbare corporate identity en heeft een knappe huisstijl laten ontwerpen? Vergeet dan zeker niet om die ook op uw relatiegeschenken en de verpakking ervan toe te passen. Dat komt de herkenbaarheid van uw merk alleen maar ten goede.

8.    Magie begint met een doordacht concept

Aan u de keuze om zelf door dikke catalogi vol relatiegeschenken ideeën te bladeren, maar waarom niet afwijken van alle platgereden paden en een uniek concept op maat bedenken? Door een relatiegeschenk idee te zoeken vanuit uw corporate identity is de kans veel groter dat het écht een uniek, toepasselijk, herkenbaar en memorabel presentje wordt. Voor het uitwerken van een origineel en doeltreffend cadeau idee is het zeker een slimme zet om een professioneel marketeer zoals Marketing Link in te schakelen. Een brainstorm sessie met buitenstaanders en professionele creatievelingen brengt vaak verrassend memorabele concepten voort!

Geen inspiratie ? Marketing Link wel

Klinken al deze tips u heel logisch in de oren, maar heeft u geen tijd, zin of inspiratie om ze in de praktijk toe te passen ? Met 1 telefoontje naar Marketing Link kan u het hele project in professionele handen achterlaten. Van conceptuele brainstorm tot en met de productie.
LAAT U ZELF VERRASSEN