Marketingbudget optimaliseren

30/12/2018

U laat toch ook regelmatig uw marketingbudget optimaliseren?

Maakt u enkel marketingbudget vrij als u daarom gevraagd wordt?

U bent zeker niet de enige ondernemer die wel eens à la minute beslist om een bepaalde vereniging of activiteit te sponsoren. Zelfs deelname aan publiciteitscampagnes wordt dikwijls ter plekke toegezegd. Maar weet u wel exact hoeveel u jaarlijks aan marketing uitgeeft en hoeveel elke campagne precies heeft opgebracht?

Marketingbudget optimaliseren loont snel de moeite. Marketing Link vertelt waarom.

De wet van de cijfertjes

Vooraf een duidelijke marketingstrategie met een concreet actieplan uitwerken en ook regelmatig uw marketingbudget optimaliseren is uiteraard veel verstandiger. Goed, maar lang niet voldoende ! De belangrijkste stap in elke marketingstrategie is namelijk de resultaten meten en evalueren. Alleen zo kan u immers uw marketingbudget optimaliseren en doordacht herverdelen om maximale impact met minimale kosten te realiseren.

Waar gaat uw marketingbudget nu naar toe?

Ongetwijfeld komen deze populaire publiciteitskanalen in uw boekhouding voor :

  • advertenties in lokale kranten, magazines en vaktijdschriften
  • sponsoring van lokale evenementen, activiteiten, clubs en verenigingen
  • vermeldingen in offline en online bedrijvengidsen (bv. Gouden Gids)
  • kosten van eigen website
  • betaalde advertenties op andere sites
  • Google Adwords (SEA) en Facebook advertenties

Zeker niet verkeerd, maar denkt u ook aan slimme en originele alternatieven zoals adverteren via ambassadeurs ( bloggers en vloggers met veel volgers), interessante persberichten, relatiegeschenken, handgeschreven wenskaarten, enz… En benut u ook al alle gratis publiciteitsmogelijkheden ?

Weet u wel precies hoeveel marketingbudget u jaarlijks uitgeeft en waar die centjes precies naartoe gaan?

Meten is weten, maar hoe ?

Uw bedrijfslogo laten verschijnen zonder er een duidelijke commerciële boodschap aan toe te voegen, is compleet zinloos. Hoe weet u immers of het budget dat u voor die visibiliteit heeft vrijgemaakt, ook effectief heeft opgebracht ?

Voorzie duidelijke Call To Actions (CTA’s)

Duidelijke, aantrekkelijke en meetbare call-to-actions die uw potentiële klanten aansporen tot een concrete en meetbare actie zijn cruciaal !

Enkele voorbeelden van call-to-actions :

  • vraag een gratis prijsofferte of plaatsbezoek aan
  • schrijf u in om onze digitale nieuwsbrief te ontvangen
  • like & share deze Facebook pagina of dit bericht en win
  • vul de wedstrijdvraag in en maak kans op…
  • bezoek onze winkel en wissel deze bon in voor gratis …
  • laat uw gegevens achter om een uitnodiging te ontvangen voor…

Maak uw CTA’s meetbaar

Veel zelfstandigen en kmo’s struikelen net bij die meetbare call-to-actions. Ze weten vaak niet waar ze al die cijfertjes en statistieken moeten zoeken, hoe Google Analytics werkt of hoe ze een bepaalde campagne meetbaar kunnen maken. Vooral dat laatste blijkt een uitdaging.

Net daar kan een professioneel marketingadviseur het verschil maken. Suggesties voor andere interessante publiciteitsmogelijkheden, advies hoe u campagnes meetbaar kan maken, samen de resultaten analyseren en dat allemaal vertalen in een concreet marketing actieplan. Het zijn maar enkele zaken waarvoor u externe marketeer Marketing Link kan inschakelen.

KMO-portefeuille

Het uiteindelijke prijskaartje en de resultaten van de kostenbatenanalyse zullen u vast aangenaam verrassen. Dankzij de kmo-portefeuille valt de kostprijs voor marketingadvies verrassend goed mee. Bovendien kan uw marketingbudget optimaliseren u ook meer en betere leads opleveren voor hetzelfde of zelfs een lager marketingbudget !

Hoeveel kost marketingadvies en hoeveel brengt het op ?

Vraag een kennismakend gesprek aan bij Marketing Link. Dat is gratis en vrijblijvend. U heeft dus niets te verliezen, enkel heel wat te winnen!
EVEN VAN GEDACHTEN WISSELEN ?

OVERIGE NIEUWSITEMS