Buyer Persona’s

01/09/2019

Wat zijn Buyer Persona’s en vooral…wat drijft hen?

Hoe goed kent u uw klanten ?

Ondernemers antwoorden maar al te vaak “iedereen” op de vraag wie hun doelgroep is en wie ze met hun marketing campagnes willen bereiken. Alleen bestaat er in marketing niet zoiets als “one size fits all”. Vandaar het belang van doelgroepbepaling aan de hand van Buyer Persona’s. Leest u even mee waarom die Buyer Persona profielen zo belangrijk zijn en hoe u ze voor uw bedrijf kan inzetten ?

Waarom en hoe Buyer Persona's definiëren ? Marketing Link licht even toe.

Wat is een Buyer Persona ?

Een Buyer Persona is een fictief personage dat uw ideale klant voorstelt. Die beschrijving bundelt enerzijds demografische gegevens en anderzijds informatie over denkpatronen en het koopgedrag. Vooral de verwachtingen, remmingen en overwegingen in elke fase van het aankoopproces zijn daarbij erg interessant. Het resultaat van de hele denkoefening is een gedetailleerd fictief klantenprofiel waaraan u elke marketingcampagne gericht kan aftoetsen.

Hoe meer reële data (informatie uit uw eigen klantenbestand, onderzoek of bevraging) u in de Buyer Persona’s verwerkt, hoe meer de denkbeeldige profielen representatief, functioneel en doeltreffend worden !

Waarom Buyer Persona’s definiëren ?

Buyer Persona’s zijn de hoofrolspelers bij H2H (human to human) marketing, waarbij de nadruk ligt op persoonlijk klantencontact. Bij die human to human marketing is het voornaamste uitgangspunt dat mensen geen zaken willen doen met bedrijven, maar met mensen. Authenticiteit, klantgerichte service en persoonlijke beleving staan daarbij centraal. Maar hoe geeft u potentiële klanten het juiste gevoel mee als u hen nog niet persoonlijk kent ?

Meer inzicht & focus op de klant

Buyer Persona beschrijvingen geven u een beter inzicht in hoe uw huidige en toekomstige klanten denken en wat u kan doen om nog beter op hun verwachtingen in te spelen. Automatisch zal u in alle facetten van de bedrijfsvoering ook klantgerichter gaan denken en uw huidige processen en communicaties aan de verwachtingen van de Buyer Persona’s aftoetsen.

Meer interactie & conversie

Hoe beter u uw content en campagnes op de verwachtingen van uw Buyer Persona’s afstemt, hoe meer uw prospecten en klanten zich betrokken en aangesproken voelen. Die emotionele betrokkenheid verkleint de stap naar effectieve conversie (like & share, aanbeveling geven, offerte aanvragen, afspraak maken, online aankopen, enz…) aanzienlijk.

Wist u dat?
Een marketingstrategie met consequent gebruik van Buyer Persona’s levert  meer conversie op!

Meer tijdbesparing

Door eerst te overwegen voor welk Buyer Persona profiel u een tekst wilt schrijven en wat die denkbeeldige persoon in die tekst verwacht, spaart u heel wat kostbare tijd uit. U wéét immers al op voorhand WAT die persoon wil lezen en welke troeven u best extra benadrukt.

Ook als u externe partners zoals een marketing coördinator, webdesigner, copywriter enz… brieft, komen de Buyer Persona’s goed van pas. Briefings verlopen vlotter én het risico op miscommunicatie of verkeerde interpretatie verkleint.

Doeltreffende inbound marketing voor meer conversie

Inbound marketing focust op relevante content en boodschappen die aansluiten bij de persoonlijke interesses van uw toekomstige klant. Via Buyer Persona’s brengt u die interesses duidelijker en de voorkeurkanalen van die klant beter in kaart. Nadien kan u uw boodschap  gerichter verspreiden via die voorkeurkanalen (sociale mediakanalen, website, postmailing, brochure, enz…) van de Buyer Persona in kwestie en zo het bereik vergroten, gerichter resultaat creëren en meer conversie genereren.

Enkele voorbeelden van Buyer Persona’s

Hoe begint u eraan?

Buyer Persona’s definiëren, begint met de juiste vragen stellen. Welke en hoeveel dat er zijn, varieert bij elk bedrijf. Hoe meer antwoorden u verzamelt, hoe preciezer en doeltreffender de Buyer Persona doelgroepbepaling zal worden.

Enkele voorbeelden:

  • Wat zijn de demografische kenmerken van het profiel ? Geslacht, leeftijd, woonplaats, job, gezinssamenstelling, hobby’s, levensstijl, interesses,…?
  • Welke criteria zijn doorslaggevend in de aankoopbeslissing ? In welke mate primeren prijs, kwaliteit, technische prestaties of service ? Wat zijn de unique buying reasons ?
  • Hoe groot is de financiële slagkracht van de Persona en hoeveel besteedt die gemiddeld per aankoop? Is de Persona gevoelig aan financiële stimuli zoals kortingen en promoties of heeft een kleine attentie meer effect?
  • Neemt de Persona eerder impulsief aankoopbeslissingen of ontvangt hij/zij liever eerst nog wat extra informatie en doordachte argumentatie?
  • Via welke kanalen en op welke tijdstippen kan ik mijn persona best bereiken?

Bundel per Buyer Persona alle antwoorden in een beknopte biografie. Geef uw Buyer Persona naast een naam  ook een gezicht aan de hand van een foto.
Werk zo een aantal verschillende Buyer Persona’s uit tot u een representatieve selectie heeft waarmee u uw totale doelgroep kan categoriseren en visualiseren.

Klaar om uw Buyer Persona’s te ontmoeten ?
Begint u liever niet alleen aan de denkoefening ? Vraag een vrijblijvende kennismaking aan met Françoise Cornette en ontdek wat Marketing Link voor uw marketingstrategie kan betekenen.
EVEN AFSPREKEN ?