Belang van professionele website foto’s

01/06/2018

Best een professionele fotograaf inschakelen voor uw website foto’s

Welke eerste indruk laat uw website na?

Professionele en aantrekkelijke website foto’s zijn belangrijker dan ooit. Wanneer we op het Internet rondsurfen, bepalen we vaak al na een eerste, snelle blik of we verder willen lezen. Het gevoel dat uw website uitstraalt en algemene beleving worden bewust én onbewust door uw website bezoekers geëvalueerd. En dat slechts in enkele seconden tijd.

U was van plan om stockfoto’s aan te kopen uit een beeldendatabank? Snel, betaalbaar en een courant gebruik, maar u wilt toch niet riskeren dat de foto’s op uw website een verkeerde indruk nalaten of niet bij de professionele uitstraling van uw bedrijf passen? De website foto’s laten maken door een professioneel fotograaf is een veel beter idee !

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden. Marketing Link legt uit waarom professionele foto's belangrijk zijn.

Hoeveel is uw tijd en de beeldkwaliteit waard?

Een foto is snel gemaakt. Zeker in de huidige tijden waar bijna iedereen over een smart phone met een geïntegreerde camera beschikt. Als u er een gewoonte van maakt om regelmatig foto’s te maken, heeft u ongetwijfeld snel een uitgebreide beeldendatabank bij elkaar. Dat beeldmateriaal kan u vervolgens gebruiken voor diverse marketing media zoals de website, social media kanalen, drukwerk enz… Maar hoe zit het met de kwaliteit?

Als u zelf achter de lens kruipt, zal u aan behoorlijk wat aandachtspunten moeten denken om kwalitatieve beelden te vergaren. Geen sinecure en bovendien een tijdrovende zaak. Een professioneel fotograaf zal u ongetwijfeld energie, frustratie, tijdverlies en kosten besparen.

Als u toch zelf website foto’s gaat maken…

Dan houdt u best rekening met een hele reeks aandachtspunten voor u achter de lens kruipt !

  • Doelbepaling
    Bedenk vooraf wat het doel van de foto wordt. Gaat het beeld dienen om een bepaalde sfeer te creëren of moet het een complexe tekst verduidelijken? Bij het eerste denkt u best na over het kleurgebruik zodat het totaalplaatje klopt. Als verduidelijkend beeld zal detail meer van belang zijn.
  • Relevantie
    Evalueer of de afbeelding wel degelijk weergeeft WAT u precies aanbiedt. Kan de bezoeker een juist beeld vormen van uw aanbod en krijgt die ook een professionele indruk van uw bedrijf?
  • Kwaliteit
    Om uw product- of servicekwaliteit te benadrukken, moet ook de foto zelf van goede kwaliteit zijn. Een juiste cadrage, scherpte, resolutie enz… aan alles moet worden gedacht.
  • Grootte
    Zeker voor web shop foto’s is de grootte van de foto’s bepalend om online verkopen te stimuleren. Gun uw potentiële klant een duidelijke kijk op het product en werk eventueel met een inzoom functie om kleine details uit te vergroten.
  • Scherpte
    Door bepaalde elementen scherp weer te geven en andere net onscherp of wazig, kan u in zekere mate bepalen waar de aandacht van de bezoeker naartoe getrokken wordt. Door te spelen met scherptediepte geeft u zelf aan wat er gezien mag en moet worden.
  • Belichting
    Zorg voor voldoende belichting om de foto voldoende duidelijk te maken. U kan ook bepaalde onderdelen extra belichten om ze bewust in het focuspunt te plaatsen.
  • Aantal foto’s
    Voorzie liever niet 1 enkele foto van een gerealiseerd project, wel meerdere foto’s van voor, tijdens en na de werken. Zo kunnen uw website bezoekers telkens op ontdekking in een volledige fotoreportage.
  • Variatie
    Neem niet alleen foto’s van het eigenlijke product of het afgewerkte project in kwestie. Denk ook aan detailfoto’s, sfeerbeelden, foto’s met en zonder medewerkers.
  • Gebruiksrecht
    Vraag toestemming en laat een afstand-van-portretrechten document tekenen als u mensen herkenbaar in beeld brengt.

De SEO impact van website foto’s en video’s

Zoekmachines hechten steeds meer belang aan foto’s en video’s. Via Google afbeeldingen en YouTube is elk beelditem afzonderlijk vindbaar, maar de website foto’s en video’s hebben ook een stevige impact op de vindbaarheid van de pagina’s waarop ze gepubliceerd staan. Een pagina met beelden die correct zijn geïmplementeerd, zal beter scoren in zoekmachines dan pagina’s zonder foto’s of video’s !

  • Publiceer minimum 1 afbeelding op elke web pagina.
  • Maak eens een foto aanklikbaar met een hyperlink.
  • Geef elke foto een relevante benaming en alt tekst.
  • Publiceer de website foto’s in web formaat resolutie.
    (Te zware foto’s opladen, kan de laadsnelheid van uw website vertragen, wat afgestraft wordt met lagere rankings.)

Klaar om uw foto’s te evalueren ?

Wat een onafhankelijke buitenstaander van uw fotografietalent en huidige web foto’s denkt en of het beter kan of moet? Dat komt u te weten tijdens een vrijblijvend kennismakend gesprek met Françoise Cornette, bezielster van Marketing Link.
SAMEN EEN “KIEKJE” NEMEN ?