• 15 december 2020
  • Online marketing

Succesvolle nieuwsbrief schrijven


Het opstellen van digitale nieuwsbrieven vergt wel wat inspanning. Met deze praktische tips toe zorgt u ervoor dat ze ook effectief gelezen worden en clicks opleveren.

Hoe digitale nieuwsbrieven maken die effectief reactie opleveren?

Digitale nieuwsbrieven maken is bij uitstek de snelste en goedkoopste manier om met uw klanten te communiceren. Regelmatig zo’n newsletter uitsturen, is bovendien een perfecte manier om uw bedrijf en uw merk meermaals onder de aandacht te brengen en om meer bezoekers naar uw website te lokken. Redenen genoeg dus waarom digitale nieuwsbrieven maken een interessante zaak is.

Nieuwsbrieven maken en versturen is 1 ding. Wil u ook zeker zijn dat uw boodschap gelezen wordt én dat potentiële klanten ook daadwerkelijk actie zullen ondernemen, dan leest u best nog even onderstaande adviezen door.

Vermijd standaard onderwerp regels

De verleiding is groot om voor het onderwerp van uw mail steeds terug te grijpen naar de klassiekers zoals “Nieuwsbrief april van bedrijf x” of “Bedrijf x news flash”, maar bezint eer u begint.

Maar liefst 64% van de ontvangers beslist enkel op basis van die onderwerp regel om een mailtje te openen of rechtstreeks naar de prullenbak te verplaatsen. Klikt u elke mail die al op voorhand aangekondigd wordt als nieuwsbrief open? Een aantrekkelijk onderwerp dat de nieuwsgierigheid wekt, is vast een betere keuze.

Ook spamfilters en firewalls zijn bijzonder gevoelig aan bewoordingen zoals newsnieuwsbriefflash,… en onderwerp regels die er elke maand ongeveer hetzelfde uitzien. De kans is dus groot dat een mailtje met een te herkenbaar onderwerp niet eens bij die 64% geraken, maar rechtstreeks in de map ongewenste mail belanden. Laat uw creativiteit de vrije loop en verzin een originele onderwerp regel voor elke nieuwsbrief.

Voorzie een herkenbare en duidelijke opmaak

Zorg ervoor dat de inhoud van de nieuwsbrief in 1 oogopslag duidelijk is. Ook na het openen van de mail nemen de meeste ontvangers slechts enkele seconden de tijd om de mail diagonaal te scannen voor ze opnieuw beslissen of ze de mail effectief gaan lezen of alsnog gaan verwijderen.

  • Voorzie een aantal vaste rubrieken die telkens weerkeren (bv. nieuwsberichten, promoties, bedrijfsnieuws, realisaties, …)
  • Gebruik korte en bondige teksten en voorzie een hyperlink naar de website voor meer informatie
  • Voorzie voldoende titels en gebruik opsommingen waar mogelijk
  • Beperk de totale lengte van de nieuwsbrief, want de meeste ontvangers zullen niet tot onderaan scrollen.
  • Zorg ervoor dat uw huisstijl consequent wordt toegepast in elke nieuwsbrief om de herkenbaarheid te vergroten

Maak uw inhoud interessant

Een goede nieuwsbrief sluit aan bij de behoeftes en vragen van de lezer. Geef advies en informatie die hem/haar aanbelangt. Vermijd ook dat de ontvanger het gevoel krijgt alweer een reclamemail te lezen.

Welke tekst zet u waar?

De belangrijkste inhoud plaatst u best bovenaan de pagina. De eerste paragraaf is vaak bepalend of men verder zal lezen of niet. In verschillende mailprogramma’s wordt die eerste paragraaf ook weergegeven in het leesvoorbeeld nog voor de mail gepend wordt.

Foutje?

Laat elke nieuwsbrief grondig nalezen op fouten en onduidelijkheden en laat ook elke link testen. U wil toch niet dat uw boodschap verloren gaat omdat de lezer zich mateloos ergert aan die ene d/t-fout?

Geen actie zonder call-to-action

Vermeld in de call-to-action alinea wat u van de lezer verwacht. Laat overbodige informatie achterwege en maak duidelijk welke stappen de lezer moet ondernemen (offerte aanvragen, Facebook pagina volgen, antwoorden om te winnen,…). Opvallende knoppen en tekstopmaak zijn hier geen overbodige luxe.

Geduld is een schone gave

Vermijd hyperlinks naar de website in de eerste alinea. De kans bestaat dat de lezer meteen doorklikt en vergeet om ook de rest van de nieuwsbrief te lezen. Links en call-to-actions plaatst u best onderaan.

Zeker te vermelden

  • Uw volledige contactgegevens
    Zoniet riskeert u dat de lezer geïnteresseerd is, maar niet de moeite neemt om uw contactgegevens op te zoeken.
  • Een duidelijke afzender
    Vermijd “info” of “no reply” mailadressen en opteer liever voor een persoonlijk afzender adres.
  • Een Uitschrijfmogelijkheid
    U bent wettelijk verplicht om in elke nieuwsbrief de mogelijkheid tot uitschrijven te voorzien en die uitschrijving te respecteren. De meeste professionele mailingprogramma’s voorzien standaard een uitschrijflink in de footer en slaan de uitschrijving ook meteen in het adressenbestand op.

Frequentie check ?

Zorg ervoor dat uw klanten regelmatig een digitale nieuwsbrief ontvangen, maak vooraf duidelijk hoe vaak u van plan bent er eentje te versturen (bv. maandelijks, driemaandelijks,…) en respecteer die afgesproken frequentie.

Trop is teveel, elke dag mailen kan een averechts effect opleveren!

Evalueer

Analyseer het succes van uw nieuwsbrief en bekijk hoeveel keer de nieuwsbrief geopend werd, op welke links geklikt werd enz… Op basis van deze informatie kan u de volgende nieuwsbrieven immers doeltreffender maken.

U wil ook digitale nieuwsbrieven maken en versturen, maar liefst niet alleen?

Kan u wel wat assistentie gebruiken bij de opmaak van een digitale nieuwsbrief, het schrijven van aantrekkelijke nieuwsbriefteksten of bent u nog op zoek naar een efficiënt systeem om uw mailings te versturen?

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024