• 21 december 2020
  • Content

Plagiaat, duplicate content…


U wilt identieke content op uw site vermijden en schrijft altijd unieke teksten? Mogelijks heeft u onbewust toch al dubbele content gecreëerd. Marketing Link legt uit hoe u duplicate content kan controleren, wat u ertegen kan doen en welke acties u best onderneemt bij plagiaat.

Plagiaat, web teksten kopiëren…wat u allemaal moet weten over duplicate content

Duplicate content op uw website vermijden, is zeker niet eenvoudig. Als u een web shop heeft, is het bijvoorbeeld veel gemakkelijker om snel even de artikelteksten van uw leverancier over te nemen dan om voor elk artikel apart unieke teksten te schrijven, toch? Unieke content creëren voor elke web pagina is ontzettend arbeidsintensief en ook niet goedkoop als u de schrijfwerken aan een professioneel SEO copywriter toevertrouwt. En toch, plagiaat en duplicate content vermijden, loont echt wel de moeite!

Wat Google onder duplicate content verstaat?

Google gebruikt de term “duplicate content” of “dubbele inhoud” van zodra er substantiële blokken inhoud binnen of tussen 2 domeinnamen/websites gelijk of erg gelijkend zijn. Een eerder vage omschrijving met ruimte voor interpretatie, maar toch grotendeels te vertalen als “identieke teksten op verschillende url's (webadressen)”. Als er identieke teksten voorkomen op verschillende pagina’s binnen uw eigen site spreken we van “interne duplicate content”, verschijnen ze op verschillende domeinen van “externe duplicate content”.

Het gevaar

Er wordt snel gezegd dat dubbele content nadelig is voor de SEO prestaties (de online vindbaarheid) van uw site. Het is echter iets genuanceerder dan dat.

Om te vermijden dat Google gebruikers 2 keer dezelfde informatie zien verschijnen in de zoekresultaten, zal de zoekmachine 1 van beide pagina’s hoger ranken. De vraag is dan vooral, welke pagina? Doorgaans zal Google de originele pagina (de oudste) weergeven, maar als de nieuwere pagina relevanter en betrouwbaarder wordt bevonden, kan dat ook net andersom zijn. En daar schuilt dus net het gevaar.

Wat als u wél unieke content had gecreëerd, maar uw concurrent die letterlijk gekopieerd en ietwat aangevuld heeft en zo toch hoger in de Google zoekresultaten belandt…? U wordt afgestraft omdat uw concurrent botweg plagieert!

Hoe duplicate content checken ?

Er is helaas niet 1 snelle manier om na te gaan of uw teksten onbewust door uzelf of bewust door concullega’s geplagieerd zijn, maar met deze tips komt u al behoorlijk ver:

  • Er bestaan enkele handige duplicate content checker tools die voor u nagaan of er teksten van uw web pagina elders voorkomen, zoals bijvoorbeeld de Copyscape
  • Stelt u een Google Alert in op bepaalde kernwoorden of stukjes tekst, dan krijgt u automatisch een mailtje telkens er die tekst ergens online verschijnt.
  • Als u al een vermoeden van plagiaat heeft, kan u altijd een stukje tekst in het Google zoekvenster intypen. Google kan een letterlijke tekst tot 32 woorden vinden.
  • Verdacht verkeer door concullega’s of onbekende webdesigners naar uw website opgemerkt in Google Analytics? Ook dat kan een waarschuwing zijn.
  • Schrijven uw concurrenten zich steevast in op uw digitale nieuwsbrieven, dan zijn ze misschien op zoek naar inspiratie voor hun volgende blogartikels.

Oplossingen en aandachtspunten

Zet uw webdesigner aan het werk

Er zijn ook enkele technische ingrepen die soelaas kunnen bieden. Zo kan u via stukjes code in uw website bepaalde verzoeken bij Google indienen. Dat kan bijvoorbeeld een aanvraag zijn om een van beide dubbele pagina’s hoger te laten ranken dan de andere of bepaalde pagina’s niet te indexeren. Deze technische ingrepen bieden geen garanties, maar Google houdt er doorgaans wel rekening mee. Vraag gerust raad bij u webdesigner.

 

Wat als uw concurrent vals speelt ?

Heeft uw concurrent uw teksten doelbewust en ongevraagd geplagieerd, dan kan u dat proactief aan Google melden. Wanneer de zoekmachine ontdekt dat iemand bewust de zoekresultaten probeert te manipuleren of het auteursrecht schendt, dan kan Google zware penalty’s toekennen, zoals lagere rankings of zelfs een volledige verwijdering uit de index (waardoor de betrokken website in het geheel niet meer in de zoekresultaten zal verschijnen).

 

Ooit al van auteursrecht gehoord ?

U kan eventueel ook gerechtelijke stappen overwegen en zelfs een schadevergoeding eisen. Op elke tekst en afbeelding is immers automatisch auteursrecht van toepassing. Men MAG gewoon geen teksten of afbeeldingen kopiëren als men daar geen uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar en/of auteur voor heeft gekregen!

Al kan een telefoontje, mailtje en een persoonlijk gesprek al wonderen doen en vaak veel voordeliger uitvallen voor beide partijen.

 

Denk verder dan SEO, denk vooral aan het beoogde resultaat !

De allerbelangrijkste reden om duplicate content te vermijden, is echter niet SEO gebonden, maar een kwestie van gezond boerenverstand en slimme marketing. Unieke, relevant zal bezoekers gewoon meer aanspreken om die effectief van begin tot einde te lezen. Interessante content en authentieke storytelling wekt bovendien meer vertrouwen , wat sneller tot conversie zal leiden. Daar draait het toch allemaal om ? Meer potentiële klanten aantrekken en overtuigen.

"

Wees uniek en blijf vooral uzelf. Authenticiteit is belangrijker dan ooit!

Graag advies van een ervaringsdeskundige ?

Ook Marketing Link is niet van plagiaat gespaard gebleven. Dat de artikels op de website zo interessant zijn dat ze klakkeloos gekopieerd worden, is wel een leuk compliment, maar niet waarvoor ze geschreven werden. Schrijf u gerust in op de nieuwsbrief en surf vooral nog even verder op de website om nog meer marketing tips te lezen, maar druk niet te snel op copy/paste!

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024