• 15 januari 2021
  • Algemeen

Overtuigende elevator pitch


Elk succesvol verkoopgesprek start met een beknopte elevator pitch waarmee u uw diensten en troeven in maximaal 2 minuten kan voorstellen. Waarom u zo’n pitch nodig heeft, wat u er allemaal mee kan doen en hoe u eraan begint?

Marketing in de lift

Normaal wordt het andersom aangeraden, maar neem eens de lift in plaats van de trap. Onthoud daarbij hoe lang die erover doet om ongeveer 10 verdiepingen af te leggen, want dat is exact de tijd waarin u uw bedrijf en troeven kristalhelder moet kunnen voorstellen. Een korte en krachtige elevator pitch bedenken, lijkt op het eerste zicht heel simpel, maar in de praktijk wordt het tegendeel nog veel te vaak bewezen. En u ? Kan u een potentiële klant informeren én overtuigen in minder dan 2 minuten ?

Waarom is die elevator pitch nu zo belangrijk?

Hoe vaak moet u niet even toelichten wat uw bedrijf aanbiedt tijdens een eerste kennismaking op een receptie of beurs? Waar begint u dan uw verhaal en kan u deze vraag voldoende beknopt beantwoorden om de aandacht vast te houden? Een kort en  bondig antwoord dat écht to-the-point is, zal uw professionalisme alleen maar onderstrepen! Vooraf een elevator pitch oefenen, loont dus echt wel de moeite. Maar hoe begint u daaraan?

Eerst DENKEN

Wat heeft u eigenlijk te bieden ?

Schrijf op welke diensten of producten u aanbiedt. Wedden dat het lijstje net iets langer is dan wat u voor ogen had toen u uw onderneming startte ? Vaak bieden ondernemers na verloop van tijd allerhande extra diensten aan die eigenlijk niet tot het oorspronkelijk voorziene dienstenpakket behoorden.

  • Specialiseer
    Durf af en toe nee te zeggen tegen klanten als het gevraagde niet tot uw specialisatie behoort en verwijs sommige aanvragen eerder door naar partners of onderaannemers.
  • Focus
    Vermijd de valkuil van 12 stielen, 13 ongelukken en focus op de diensten waar u écht goed in bent. U doet toch ook niet graag zaken met iemand die in ALLES gespecialiseerd is.
  • Durf te kiezen
    Als u toch meerdere diensten aanbiedt, hoeft u ze niet allemaal expliciet te vermelden in uw communicatie. Bied sommige diensten enkel op aanvraag aan.

Vermijd nietszeggende clichés

De beste service aan de beste prijs, een jong en dynamisch bedrijf, jarenlange ervaring, … het zijn zo van die typische omschrijvingen die iedereen gebruikt en daardoor nog weinig concrete betekenis hebben. Wat zijn de échte redenen en de unieke troeven waarom potentiële klanten voor uw bedrijf moeten kiezen? Wat appreciëren uw huidige klanten het meest? Houden ze van uw bliksemsnelle communicatie, uw bijzonder gerichte expertise of is het eerder het aanstekelijke enthousiasme van uw medewerkers?

Vraag het eens aan uw klanten. Ze zullen de vraag ongetwijfeld appreciëren en hun antwoorden zouden u weleens kunnen verrassen!

Dan DOEN

Doe de test

Eens u weet welke diensten/producten en troeven u in uw elevator pitch wil vermelden, kan u aan de slag om een goed verhaal te bedenken. Nu is het een kwestie van hem goed uit te schrijven en uit te testen. Kies enkele toehoorders die uw zaak kennen en test uw verhaaltje ook eens uit op een publiek dat uw onderneming (nog) niet kent.

Vraag daarna zeker feedback. Is de pitch voldoende duidelijk ? Welke informatie ontbreekt ? Zouden de luisteraars op basis van deze informatie een afspraak en offerte aanvragen of een bestelling plaatsen ? En heeft u ook getimed of uw voorstelling effectief kort genoeg is om een potentiële klant te overtuigen in de lift ?

Publiceren die handel !

U heeft die elevator pitch echt niet voor niets geschreven. De oefening zal erg handig blijken tijdens toekomstige ontmoetingen met potentiële nieuwe klanten, maar u kan hem ook meteen gebruiken voor de korte bedrijfsvoorstelling op sociale media kanalen. Het is vast het perfecte tekstje voor uw Facebook, Instagram of LinkedIn bedrijfspagina !

Naar de next level!

Uw elevator pitch is de eerste stap voor een geslaagd vervolgverhaal. Wat u er allemaal mee kan bereiken? Dat kan Marketing Link u allemaal vertellen tijdens een vrijblijvend kennismakend gesprek.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024