• 17 juli 2021
  • Algemeen

Waarom u meer Google reviews wil?


Ondernemers spenderen vaak grote marketingbudgetten aan betaald online adverteren zonder zich bewust te zijn van de gratis publiciteitsmogelijkheden. Zonde! Nochtans is de impact van gratis adverteren op Google via Google Mijn Bedrijf en Google reviews niet te onderschatten. Wat is het nut van die gele sterretjes op Google?

Google reviews zijn zo belangrijk

Review marketing is simpelweg een must voor uw onderneming. Het is gratis, eenvoudig en u geniet driedubbel voordeel.

1

Goed voor de bedrijfsreputatie én het klikpercentage

Beschouw Google reviews gerust als het digitale broertje van mond-tot-mond reclame. Komen er verschillende aanbieders tevoorschijn bij een online zoekopdracht, dan klikt de potentiële nieuwe klant waarschijnlijk door naar het bedrijf met de meeste positieve reviews. De Google review score heeft dus een rechtstreekse impact op het aantal website bezoeken (de “click-through rate”)!

Zelfs zonder klik brengen Google reviews sowieso op. De gele sterretjes springen zo in het oog dat Google gebruikers uw bedrijfsnaam meteen met betrouwbaarheid en een goed gevoel associëren. Een goede zaak voor uw bedrijfsreputatie nu én in de toekomst.

2

Meer klantenbinding

Een online review vragen, online antwoorden na publicatie, nogmaals bedanken achteraf en de review eventueel ook op sociale media marketingkanalen delen met dankwoord aan de auteur, … Elke stap in het Google reviewproces is een nieuw contactmoment met uw klant. En telkens eentje met een positief beladen gevoel.

‘‘

Hoe meer positieve contactmomenten, hoe beter uw bedrijfsnaam blijft nazinderen bij de klant. Het ultieme recept voor extra verkoop bij bestaande klanten, die intussen ook fungeren als ambassadeurs voor uw merk en nieuwe leads genereren telkens ze over hun positieve ervaringen met uw bedrijf vertellen.

3

Goed voor de online vindbaarheid in Google!

Last but not least… ook Google beloont uw uitstekende klantenservice. Het aantal Google reviews en de totale review score tellen immers mee om uw positie in de lokale zoekresultaten te bepalen.Google wil haar gebruikers de best mogelijke service bieden door de meest relevante zoekresultaten te vertonen. Hoe beter de Google service, hoe meer gebruikers Google heeft wat op haar beurt interesse wekt van adverteerders die Google betalen.

Verschillende factoren bepalen de weergave volgorde in lokale zoekresultaten:

 

  • Nabijheid (locatie / afstand tot de Google gebruiker)
    ​​​​​​​
  • Relevantie (wat zoekt de Google gebruiker precies?)
     
  • Prominentie (betrouwbaarheid, autoriteit, enz…)

Hoe meer google reviews verzamelen?

1

Durf te vragen!

Maak er een gewoonte van om na elke samenwerking systematisch aan uw klanten een aanbeveling op Google te vragen. Via een standaard e-mail enkele weken na het opsturen van de factuur bijvoorbeeld. Geloof in het principe “Een nee heb je, een ja kan je krijgen”. Tevreden klanten vinden het doorgaans slechts een kleine moeite en schrijven met plezier een recensie.

  • Stuur een mail naar klanten met de expliciete vraag om een Google review te schrijven
  • Voeg enkele subtiele verwijzingen toe in diverse standaard communicaties 
  • Voeg spontane review mogelijkheid toe bij realisaties of klantervaringen op uw website

2

Maak het makkelijk voor uw klant

Hoe eenvoudiger u het voor uw klanten maakt om een review te schrijven, hoe groter de kans dat ze dit effectief zullen doen. Communiceer daarom de rechtstreekse review link voor uw bedrijf zodat klanten in één enkele klik op het review formulier belanden.

  • Log in bij Google Mijn Bedrijf
  • Scrol naar beneden op de homepagina tot KRIJG MEER REVIEWS
  • Klik op REVIEWFORMULIER DELEN en kopieer de weblink
  • Plak deze link in uw communicaties (bv. als hyperlink achter aanklikbare tekst)

Wat uw klant te zien krijgt na een klik op de review link? Dat kan u meteen uittesten via de Marketing Link review link. Deelt u meteen sterren uit voor de marketing tips die Marketing Link gratis met u deelt?

3

Beantwoord elke ontvangen review

Van zodra iemand een review heeft geschreven, stuurt Google u een e-mail met een knop om die review rechtstreeks te beantwoorden. U kan reviews desgewenst ook beheren en beantwoorden via het Google Mijn Bedrijf dashboard.

TIP : Bedank elke auteur met een duimpje, maar ook met enkele persoonlijke tekstregels. Uw klant zal de wederzijdse moeite zeker appreciëren. Bovendien zijn uw antwoorden op ontvangen reviews ook zichtbaar voor andere Google gebruikers.

4

Deel reviews op sociale media

Een leuke review ontvangen? Deel die dan ook op sociale media. Zo zien potentiële nieuwe klanten hoe tevreden klanten over uw service denken én dat kan andere klanten inspireren om zelf ook een review voor u te publiceren.

5

Geven om te krijgen

Kruip in uw pen en schrijf zelf positieve Google reviews voor anderen. Zo charmeert u Google en anderzijds bestaat de kans dat men bij wijze van wederdienst zelf een review op uw pagina nalaat. Als u een leverancier beoordeelt die tegelijkertijd ook klant is bij uw bedrijf, slaat u zo twee vliegen in één klap. Hoe dan ook wordt uw positieve recensie ongetwijfeld gewaardeerd wat positief is voor uw verdere samenwerking.

Slechte reviews gekregen?

In tegenstelling tot andere review platformen, kan u bij Google niet zomaar eigenhandig negatieve reviews verwijderen. Net daarom zijn Google reviews zo geloofwaardig.  Alleen indien de ontvangen recensie het Google review beleid schendt of ongepast is, kan u aan Google aanvragen om die online recensie te verwijderen.

Ook 5 * krijgen voor uw geleverde service?

Graag wat assistentie om review marketing professioneel aan te pakken of benieuwd hoe u best antwoordt op slechte reviews? Maak dan vrijblijvend kennis met Marketing Link om te ontdekken hoe u uw online bedrijfsreputatie naar een hoger niveau tilt zonder torenhoge marketingkosten.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024