• 1 december 2020
  • Online marketing

Doeltreffende landing page maken


Een extra landing page maken kan wonderen doen voor de online vindbaarheid en verkoop via website, maar hoe begint u eraan en waarop moet u letten? We zetten enkele praktische tips op een rijtje.

U wil een landing page maken om meer verkoop te realiseren ?

Om extra online zichtbaarheid te creëren in zoekmachines en meer online verkoop te genereren, is een extra landing page maken zeker niet onverstandig. Landingpagina’s toevoegen is namelijk een erg doeltreffende, snelle en relatief betaalbare manier om meer webbezoekers (en dus potentiële klanten) naar uw site te lokken, maar wat zijn die landingspagina’s precies en wat mag u ervan verwachten?

    Een landingspagina, wat is dit ook alweer?

    Klikt u op een hyperlink in een ontvangen mail, een social media bericht of op een zoekresultaat in Google, dan komt u in vele gevallen niet op de homepage van de website in kwestie terecht, maar op een specifieke webpagina. U “landt “als het ware op die bewuste pagina. Alle webpagina’s zijn dus in theorie landing pages, maar als online marketeers over landing pagina’s spreken, refereren ze vaak aan webpagina’s met specifieke doelstellingen.

    1

    Lead genererende webpagina’s

    Deze pagina’s zijn specifiek ontworpen om gegevens van potentiële klanten te verzamelen.

    2

    Conversiegerichte landing pages

    Hier is de enige doelstelling om concrete conversie te creëren. In een web shop kan dat bijvoorbeeld een verkooptransactie zijn, bij dienstverleners een offerte aanvraag, enz…

    3

    Click-through landingspagina’s

    Hier wil men de bezoeker aansporen om door te klikken naar een andere webpagina met meer informatie over een product of dienst of naar de eigen website als de landing page bijvoorbeeld op een andere domain gepubliceerd staat.

    Om extra online zichtbaarheid te creëren in zoekmachines en meer verkoop te genereren, is een extra landing page maken zeker niet onverstandig. Landingpagina’s toevoegen is namelijk een erg doeltreffende, snelle en relatief betaalbare manier om meer webbezoekers (en dus potentiële klanten) naar uw site te lokken.

    Wat wil u bereiken?

    Gaat u een landing page maken, dan is het bijzonder belangrijk om vooraf exact te bepalen wat u met de webpagina in kwestie wil bereiken. Het succes van uw pagina hangt namelijk in grote mate af van de duidelijkheid.

    Bij een succesvolle landingspagina is de opmaak en inhoud van de pagina zodanig aangepast dat de bezoeker in slechts enkele seconden tijd de gezochte informatie terugvindt en goesting krijgt om de gewenste actie te voltooien.

    • Een offerte aanvragen of het product aankopen
    • Een white paper downloaden, een sample aanvragen, …
    • Bestaande contactgegevens updaten
    • Een social media pagina volgen (Facebook, Twitter, Linked-In,…)

     

    Met deze tips maakt u een geslaagde landingspagina

    Gaat u zelf aan de slag en een landingspage maken of uw landing page laten maken door een professionele webdesigner en SEO copywriter, dan houdt u best deze tips in gedachten:

    Maak uw landingspage optimaal vindbaar!

    Om conversie te creëren, heeft u uiteraard web bezoekers nodig. Optimaliseer uw landingspagina via SEO of SEA en zorg ervoor dat ze bovenaan de zoekresultaten verschijnt om potentiële klanten naar uw webpagina te lokken.

    Keep things interesting

    Houd de informatie relevant voor de bezoeker. Hij/zij heeft de pagina aangeklikt na een specifieke zoekactie of werd aangetrokken door een veelbelovende titel in een mail of een sociale media post. Beantwoordt de informatie of het aanbod niet aan de verwachtingen, dan zal uw potentiële klant snel wegklikken (bounce) en heeft u helemaal niets bereikt.

    Focus is hét toverwoord

    Maak uw bezoekers zo snel mogelijk duidelijk wat van hen wordt verwacht met opvallende knoppen en duidelijke titels. Vermijd afleiding of te veel hyperlinks naar andere webpagina’s die uw bezoeker weer doen wegklikken.

    Wat anderen zeggen…

    Wil u een landing page maken om verkoop te realiseren, dan benadrukt u best de troeven van het product in kwestie in plaats van onnodig uit te wijden over de technische eigenschappen. Laat de bezoeker vooral weten waarom de overwogen aankoop interessant is.

    Het oog wil ook wat

    Ook de lay-out van uw landingspagina maakt u best zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk. Zorg ervoor dat alle informatie die uw bezoeker nodig heeft, op deze ene pagina beschikbaar is. Zo vermijdt u dat de bezoeker alsnog naar andere pagina’s begint door te klikken en na een tijdje vergeet wat hij/zij precies wou aankopen.

    • Buttons, call-to-actions en allerhande knoppen en formulieren geeft u best een opvallend kleurtje zodat in 1 oogsopslag duidelijk wordt, waar er geklikt moet worden.
    • Voorzie alleen relevante en zo weinig mogelijk hyperlinks (bv. naar de contact pagina) en zet ook deze in een opvallende kleur.
    • Voor formulieren geldt het less is more principe. Natuurlijk wil u zoveel mogelijk gegevens verzamelen over potentiële klanten, maar te veel informatie moeten prijsgeven of een te lang bestelproces kunnen hen alsnog ontmoedigen en doen wegklikken. Beperk daarom het aantal in te vullen velden tot een minimum. Denkt u er trouwens ook aan om een sympathieke foutmeldingstekst en autoreply tekst te voorzien? “Validatiefouten opgetreden” klinkt nu eenmaal minder klantvriendelijk dan “Foutje gemaakt? Bedankt om uw invoer na te kijken en ons nogmaals uw bericht te versturen”.
    • Voorzie minstens 1 afbeelding en zorg ervoor dat die relevant en realistisch is. Vermijd dat uw klant denkt dat het afgebeelde product te mooi is om waar te zijn. Een waarheidsgetrouwe productfoto is een betere keuze.

    Geduld is een schone gave die surfers niet hebben!

    Een pagina die te traag laadt is uit den boze. Surfers zijn ongeduldig en willen de gevraagde informatie meteen op het scherm zien verschijnen. Test daarom de laadsnelheid van de pagina en optimaliseer die waar mogelijk.

    Voor wat, hoort wat

    Gaat u een lead generation landing page maken om contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen, dan denkt u best even na of u de surfers ook iets concreet te bieden heeft. U vraagt contactgegevens, wat kan u in ruil geven?

    Enkele ideetjes:

    • Gratis white paper download
    • Gratis samples opsturen
    • Korting bij volgende aankoop
    • Kans om een mooie prijs te winnen

    Experimenteer, test en verbeter!

    Laat uw nieuwe landingspagina uitvoerig testen door buitenstaanders. Zij kunnen u namelijk de nodige feedback geven om uw webpagina’s verder te optimaliseren.

    • Is de pagina voldoende duidelijk?
    • Werken alle knopjes en links?
    • Opent de pagina voldoende snel?
    • Werkt de pagina ook naar behoren op mobiele toestellen (smart phone, tablet,…)
    • Duiken er tijdens het bestelproces vragen op die verduidelijkt moeten worden?

    Klaar voor de test en landingspagina’s te laten maken?

    Leveren uw landingspagina’s niet het verwachte resultaat? Een grondige analyse door de Marketing Link levert u de nodige praktische suggesties voor optimalisatie om effectief een verhoogde conversie waar te maken.

    Blijf op de hoogte!
    Marketing Link

    Ninoofsesteenweg 302
    9600 Ronse


    Tel: 055/20 83 58
    GSM: 0478/50 46 98
    Email: francoise@marketinglink.be

    BE 0831.680.077

    © Marketinglink 2024