• 1 mei 2021
  • Algemeen

Marketing in crisistijd


Het eerste waarop bezuinigd wordt in crisistijd is marketing en toch is investeren in marketing een slimme zet. Het is juist nu dat u het verschil kan maken, maar het vraagt gewoon een andere aanpak.

Moet ik investeren in marketing in tijden van crisis?

Het antwoord is volmondig JA. We rollen van de ene crisis in de andere en we stevenen af op een recessie. Veel bedrijven kiezen er dus voor om meteen te besparen op hun marketing. Jammer, want tal van onderzoeken hebben aangetoond dat juist wel inzetten in marketing in onstabiele tijden extra waardevol kan zijn.

Enkele waardevolle marketingtips

Onstabiele tijden vragen veel van ondernemers (geduld, creativiteit, flexibiliteit, motivatie van personeel,…). Eén ding is zeker, zichtbaar blijven is cruciaal, want doet u dit niet dan verliest u heel snel contact met uw klanten en uw doelgroep. Marketing is meer dan ooit nodig, maar vraagt gewoon een andere aanpak. Hoe? Hieronder vindt u alvast enkele waardevolle tips.

Focus op de best renderende activiteiten

Marketing draait om keuzes maken en om een duidelijke focus.  Het klinkt soms eng om te focussen op één markt of product. Een focus betekent echter niet dat je daardoor meteen beperkt wordt, integendeel. Bedrijfsmatig een focus hebben, levert juist kansen op. Analyseer welke producten of diensten de beste kansen en winst bieden en bekijk zeker welke producten in deze periode van schaarste tijdig geleverd kunnen worden.

Maak werk van uw bestaande klanten

Nieuwe klanten aantrekken vraagt veel inspanningen en is ook veel duurder dan bestaande klanten. Optimaliseer uw klantenrendement en beloon uw trouwe klanten. Bezorg hen een unieke klantenervaring, stuur hen een eindejaarsgeschenk om ze te bedanken voor hun vertrouwen net nu ze het minst verwachten. Wedden dat u zal opvallen én goed zal scoren bij uw klanten. Maak ambassadeurs van uw klanten. Tevreden klanten zorgen vaak voor gratis mond-tot-mondreclame. Ik garandeer u als marketeer dat er geen betere en goedkopere reclame bestaat.

Optimaliseer uw marketingkanalen

Kies voor goedkope marketingkanalen, waarvan het resultaat op korte termijn goed meetbaar is. Denk hierbij aan het inzetten van de juiste content op het juiste moment (inbound marketing) via sociale media, direct marketing, Google Mijn bedrijf ,…om zo extra traffic naar uw website te genereren. Uiteraard is een goed gestructureerde en een overzichtelijke website met een goed werkende klantenservice een vereiste.

Blijf zichtbaar

Ondernemers die hun marketingbudget drastisch verminderen, zien niet alleen hun kosten verminderen, maar vaak ook hun marktaandeel. Het verlies van marktaandeel vraagt soms jaren van investering om weer op niveau te komen. Het is dus belangrijk om ook in crisistijd onder de aandacht van (potentiële) klanten te blijven, zodat ze ook erna de weg naar uw merk of dienst vinden.

Wees creatief

Blijf ‘top of mind’ door de aandacht van uw  (potentiële) klanten te trekken. Geef eventueel waardevolle tips of informatie die een meerwaarde zijn in deze onstabiele tijden. Voorzie speciale aanbiedingen, opvallende klantenevents of originele acties op uw sociale mediakanalen. Test een aantal kleine ideeën met een klein budget. Het voordeel is dat u heel snel ziet wat werkt zonder veel geld uit te geven. Belangrijk is te alle tijde op een positieve manier in contact te blijven met uw doelgroep.

"

"Never let a good crisis go to waste" - Winston Churchill
Zie een crisis als een kans. Een crisis doet weliswaar veel pijn, maar biedt ook veel kansen. Vaak worden we vindingrijk en zien we mogelijkheden die we anders laten liggen. Bovendien wordt er veel sneller beslist om zaken anders aan te pakken, aangezien de noodzaak groot is.

Don't waste your time

Herkent u bovenstaande uitdagingen en kan u hulp gebruiken
bij uw marketingkansen in deze uitdagende tijden?
Don’t waste your time en  laat ons samen
van gedachten wisselen en kijken of ik iets voor uw bedrijf kan betekenen.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024