• 15 februari 2021
  • Online marketing

Doeltreffende Call-to-actions


Als uw website er wél tiptop uitziet en ook correct geoptimaliseerd is voor zoekmachines, maar toch niet de gewenste conversie oplevert, dan loont het de moeite om eens naar uw Call-To-Actions te kijken.

Meer afspraken via uw website binnenhalen? Roep op tot actie !

U heeft een knap uitziende website, die ook goed gevonden wordt door zoekmachines en een behoorlijk aantal bezoekers trekt. En toch blijft concrete conversie uit? Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, maar dikwijls volstaat het al om wat meer call-to-actions toe te voegen. Zo belanden er wél meer afspraken via website formulieren in uw mailbox, ontvangt u meer offerte aanvragen of boost u de rechtstreekse online verkoop via uw web shop.

Wat zijn call-to-actions ?

Call-to-action of CTA is een veel gebruikte marketingterm die u best goed onthoudt. Zoals de naam reeds doet vermoeden, zijn het website componenten (meestal weergegeven via een aanklikbare button) die de lezer “oproepen tot actie”. Ze verduidelijken expliciet welke acties de lezer allemaal mag en kan ondernemen en wat u precies van hem/haar verwacht.

Doel call-to-actions

Het nut van call-to-actions kan niet genoeg benadrukt worden. Elke klik die surfers moeten maken, is een zekere drempel. Het is aan u om die drempel zo laag mogelijk te maken en de lezer te overtuigen om contact op te nemen, een prijsofferte aan te vragen, in te schrijven op de nieuwsbrief, enz… Hoe duidelijker en leuker de call-to-action wordt weergeven, hoe hoger de conversie zal zijn en hoe meer contactnames, afspraken prijsvragen en bestellingen er via de website in uw mailbox zullen belanden.

De perfecte look

U kan uw lezer oproepen tot actie via een overtuigend stukje tekst of een uitnodigend visueel element zoals een actieknop of button. Ook de combinatie van de 2 is mogelijk waarbij een call-to-action alinea wordt voorzien met een aanklikbare button. U kiest hoe dan ook best voor een in-het-oog-springende opmaak. Een opvallende tekstkleur, achtergrondkleur, kader, button vorm, enz… zal beter de aandacht trekken en meer clicks opleveren. Het mag knallen!

Tips en aandachtspunten voor doeltreffende CTA’s

Natuurlijk wilt u meer adressen van potentiële klanten verzamelen en meer afspraken, adressen, offerte aanvragen en web shop bestellingen via uw website ontvangen. Daarom hoeven de call-to-actions nog niet per se “contacteer ons”, “vraag een offerte” of “bestel nu” te zijn. Het kan ook iets origineler, specifieker en doeltreffender geschreven worden.

1

Kort, bondig en duidelijk

Zeg wat u van de lezer verlangt en wat die daarna op zijn of haar beurt in ruil mag verwachten. Wees daarbij zo specifiek mogelijk. Een gebiedende wijs is hiervoor vaak de geschikte schrijfstijl.

Voorbeeld :
Bel Françoise via 055 20 83 58 voor een vrijblijvende kennismaking.

2

Knallende opmaak

Trek aandacht door uw call-to-action een contrasterende kleur of een opvallende opmaak mee te geven. Kies bij voorkeur voor 1 consequente en herkenbare kleur en opmaak voor alle call-to-actions in de hele website.

3

Wees niet te zuinig !

Elke web pagina MOET een call-to-action hebben en die mag u gerust enkele keren herhalen. Bovenaan in de banner, in het midden van de pagina en helemaal onderaan bijvoorbeeld.

Hoe meer CTA’s, hoe meer vreugd, maar breng uw lezer niet in verwarring. Bepaal vooraf welke actie u op elke pagina wil en richt de CTA’s zoveel mogelijk op deze ene doelstelling. Als een klant op 1 bepaalde pagina wordt aangespoord om zowel naar extra referenties door te klikken, als een prijsofferte, brochure of staal aan te vragen, dan zet u de klant voor een keuzedilemma!

4

Lees meer en klik hier

Het is aanlokkelijk om telkens “lees meer…” en “klik hier…” te gebruiken. Een aantrekkelijkere tekst zal echter meer clicks opleveren. Bovendien kan u zoekmachines als Google ook meer charmeren door een concrete en relevante tekst te hyperlinken, dan een vage en algemene bewoording als “lees meer”.

5

Geven en nemen

Geef ! Hoe meer u geeft, hoe meer u terugkrijgt. Surfers zijn zich steeds meer bewust hoeveel hun contactgegevens waard zijn. Ze laten niet graag overal hun e-mailadres achter, tenzij hen dat iets extra oplevert natuurlijk…

Voorbeeld :

  • Bestel voor en geniet x% extra vroegboek korting
  • Kom langs in onze shop op en ontvang een gratis attentie bij elke aankoop.
  • Deel deze pagina met je vrienden en maak zo kans op mooie prijzen !
  • Download gratis nog meer handige marketing tips

Of het ‘klikt’ ?

De beste manier om na te gaan of Françoise Cornette de perfecte match is voor uw bedrijf, blijft een persoonlijke afspraak.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024