• 1 juni 2021
  • Offline marketing

Een nieuwe huisstijl laten ontwerpen begint zo


Waarom is een professionele huisstijl laten ontwerpen zo belangrijk?

Herkenbaarheid en herhaling zijn essentieel voor doeltreffende marketing. Aan u dus de taak om uw boodschap te doen opvallen, regelmatig van u te laten horen en dat op een zo consequent mogelijke manier. Niet alleen wat u vertelt, maar ook hoe uw boodschap eruit ziet is daarbij belangrijk. Grafische elementen herkennen we doorgaans sneller. Hoe begint u eraan ? Waar moet u op letten?

Marketing Link zet u op weg

1

Voorzie een professioneel logo

Een nieuw logo laten ontwerpen of een volledig nieuwe huisstijl laten ontwerpen, het is niet hetzelfde. Het bedrijfslogo is wel één van de belangrijkste elementen binnen de corporate identity, maar zeker niet het enige. Ook kleurgebruik, lettertypes en diverse andere visuele elementen maken deel uit van 1 overkoepelende huisstijl. Lijst best vooraf even op welke beelden en grafische elementen in uw interne en externe communicatie voorkomen.

2

Waar gaat u de nieuwe huisstijl toepassen?

Visuals laat u best in verschillende bestandsformaten, groottes en kleuren uitwerken. Zo kan u bijvoorbeeld uw logo in het juiste formaat aanleveren aan externe partners voor nieuwe voertuigbelettering, weergave op affiches, brochures, sociale media kanalen enz… Grafici ontvangen daarvoor liefst de bestanden in vectorieel formaat (bv .eps) dat toelaat om de afbeelding geschaald te vergroten of te verkleinen zonder kwaliteitsverlies. Uw logo ook in negatief laten aanleveren (bv. zwart logo op witte achtergrond ipv andersom) kan ook handig blijken voor gebruik op afwisselende achtergronden.

3

Maak een huisstijlgids!

Niets zo handig dan een huisstijlgids die alle eigenschappen en concrete do’s en don’ts over de huisstijl bevat. Dit beknopte document vormt een praktische leidraad voor iedereen die intern of extern vanuit uw bedrijfsnaam communiceert. Ook wanneer externe partners uw logo willen publiceren, weten ze met deze huisstijlrichtlijnen precies wat kan en mag en wat niet. Zo kan iedereen altijd en overal de huisstijl consequent toepassen.

4

Wat die huisstijlgids best omvat?

  • Wat is de correcte bedrijfsnaam en welke afkortingen zijn eventueel toegelaten?
  • In welke vorm wordt het standaard bedrijfslogo weergeven en welke zijn varianten?
  • Moet er een baseline bij het bedrijfslogo vermeld worden en zo ja, welke?
  • Wat zijn het standaard gebruikte lettertype en fontgrootte en hoe worden titels en subtitels opgemaakt in brieven, e-mails, enz…
  • Welke zijn de volledige PMS en CMYK codes voor de bedrijfskleuren?
  • Hoe worden de e-mailhandtekeningen opgemaakt?

5

Maak templates

U hoeft niet bij elke communicatie opnieuw de volledige opmaak aan te passen aan de huisstijlrichtlijnen. Standaard templates maken voor brieven, mails en presentaties spaart u heel wat kostbare tijd uit. Misverstanden en incorrect huisstijl gebruik worden zo bovendien tot een absoluut minimum beperkt.

6

Informeren, controleren en bijsturen waar nodig

Wie gaat er over waken dat de huisstijl correct en consequent wordt toegepast? Stel een verantwoordelijke aan die ook als aanspreekpunt kan dienen telkens externe partners vragen hebben over de brand identity of goedkeuring nodig hebben op een proefdruk.

7

Blijven volhouden

Volharden is zonder twijfel de belangrijkste tip. Een consequente toepassing van de huisstijl doorheen alle bedrijfscommunicatie komt de herkenbaarheid en ook de betrouwbaarheid van uw merk ten goede. Het omgekeerde geldt helaas ook.

Alle begin is moeilijk

Aan uw nieuw huisstijlontwerp moet u vast even wennen. Dat geldt ook voor alle externe partners die bij uw bedrijfscommunicatie betrokken zijn.
Een centraal aanspreekpunt is zeker geen overbodige luxe.
Benieuwd wat Marketing Link als freelance project coördinator voor u kan betekenen?

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024