SEO of SEA

30/09/2016

SEO of SEA, geraakt u er nog wijs uit ?

Het verschil tussen SEO en SEA kort toegelicht

Gaat u inzetten op SEO of SEA of op beide? Of klinken u deze gelijk klinkende online marketing begrippen verwarrend in de oren? Dat is niet echt verwonderlijk, want het zijn 2 online marketing termen die maar al te vaak verkeerdelijk door elkaar worden gebruikt.

Het verschil tussen SEO en SEA is echter eenvoudig te verduidelijken. Ze hebben wél beide te maken met de vindbaarheid van uw site via zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, enz… maar de manier waarop ze uw website beter doen scoren, is erg verschillend.

Website beter vindbaar maken in Google via SEO of SEA ?

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie en SEA voor Search Engine Advertising of betalend adverteren in zoekmachines.

Kort samengevat

SEO optimalisatie omvat voornamelijk tekstuele en technische aanpassingen aan uw website die door zoekmachines beloond worden met hogere rankings in de organische (gratis) zoekresultaten.

SEA
is een betalende optie die zoekmachines aanbieden. Daarbij worden uw advertenties helemaal bovenaan de organische zoekresultaten weergegeven of onderaan de pagina. Deze vertoningen zijn, in tegenstelling tot de organische zoekresultaten,  dus niet gratis.

De voor- en nadelen van SEO en SEA op een rijtje

  • SEO is gratis
  • U bepaalt zelf de trefwoorden per doelgroep waarop u gevonden wil worden
  • Tijd investeren in SEO optimalisatie loont snel de moeite
  • Relatief langdurig effect tov SEA
  • Webbezoekers vinden de organische (gratis) zoekresultaten betrouwbaarder
  • Google vriendelijke teksten schrijven is niet eenvoudig
  • Zoekmachines bepalen de regels
  • Niet elke webdesigner is voldoende op de hoogte van de technische vereisten voor SEO. Aan u om de juiste webdesigner uit te kiezen dus
  • Geen resultaatgaranties
  • Maximale zichtbaarheid bovenaan de pagina
  • Meteen resultaat
  • Grote impact
  • Direct aanpasbaar
  • Meetbare resultaten: bijvoorbeeld via Google Analytics kan u permanent opvolgen welke impact uw SEA campagne heeft
  • U bepaalt zelf hoeveel u maximum per woord, per dag of per maand wil betalen
  • SEA zonder SEO is zonde van het geld
  • Stoppen met betalen = stop met de zichtbaarheid
  • Een doeltreffende SEA campagne opzetten en beheren, is behoorlijk complex en tijdrovend
  • U bepaalt zelf hoeveel u maximum per advertentie wil betalen, maar opgelet: enkel de hoogste bieders worden vertoond
  • De verleiding is erg groot om steeds meer budget in te zetten

Dus… SEO of SEA?

Of u best kiest voor SEO of SEA of beide hangt ook van uw doelstellingen, verwachtingen en budget af.

Meer weten over SEO of SEA ?
Dit kan door de verklarende white paper te downloaden waarin de verschillen tussen SEO en SEA, de voor- en  nadelen en enkele aandachtspunten extra worden toegelicht. Of u laat zich adviseren door  Marketing Link. Een mailtje of een belletje volstaan om te ontdekken of SEO en/of SEA ook voor uw website interessante opportuniteiten kunnen opleveren.
 DOWNLOAD DE WHITE PAPER