• 1 december 2020
  • Offline marketing

Moet ik relatiegeschenken laten maken ?


U wil originele relatiegeschenken laten maken die écht indruk nalaten, maar geen idee hoe u daaraan moet beginnen? Met deze tips worden uw relatiegeschenken doeltreffende marketing tools die uw zakenrelaties zich nog heel lang zullen herinneren.

Zie relatiegeschenken als een slimme investering

De huidige crisis zorgt ervoor dat veel ondernemers geen relatiegeschenken meer geven aan hun klanten. Nochtans is het belangrijk om ook in deze tijd onder de aandacht van uw klant te blijven. Beschouw relatiegeschenken als een slimme investering. Die kleine attenties geven u namelijk de kans om uw bedrijf nog eens extra in de kijker te zetten en in het oog van de klant te blijven op het moment dat men het niet verwacht. 

    Hoe relatiegeschenken kiezen die wél indruk nalaten?

    1

    De klassieke fles wijn of mag het ook eens iets anders zijn?

    De juiste relatiegeschenken kiezen is ontzettend belangrijk. Een fles wijn of champagne is dan wel een veilige keuze, maar verdwijnt die niet gewoon tussen alle andere eindejaarscadeaus? Weet uw klant nadien echt nog welke fles u precies had geoffreerd? En hoe zeker bent u dat het wel net uw klant is die uiteindelijk de fles zal kraken?

    Gepersonaliseerde stylo’s of aanstekers zijn ook traditionele weggevers. En toegegeven, iedereen kan die gebruiken. Maar ook daarmee zet u niet bepaald uw creativiteit en uw unieke troeven in de verf.

    Kies liever voor een uniek geschenkje dat uw zakenrelaties niet meteen verwachten en voor een item dat subtiel refereert naar uw sector, producten of diensten. Zo kan men ook lang nadien nog raden door wie het presentje aangeboden werd.

    2

    Een subtiele boodschap zegt vaak veel meer

    Natuurlijk kan u gepersonaliseerde relatiegeschenken laten maken met duidelijke vermelding van uw bedrijfslogo. Eventueel kan u  er nog een extra kaartje aan toevoegen met wat bijkomende toelichting van wie, voor wie en waarom. Alleen heeft een subtiele boodschap waarover de ontvanger even moet nadenken vaak veel meer effect. Een subtiele knipoog naar uw bedrijfsslogan, baseline of voornaamste troef, kan echt wonderen doen.

    “Legt uw bedrijf haar klanten altijd in de watten” dan zijn watjes een gedroomd inpakmateriaal. Verkoopt u “vederlichte” producten dan mag er zelfs een pluimpje bij. Of garandeert u als pietje precies piekfijn maatwerk, dan is een latje met millimeteraanduidingen bijvoorbeeld ook een prima verwijzing. Dat latje kan u bijvoorbeeld in fysieke vorm in de envelop steken of gewoon op de envelop laten drukken.

    3

    Ook de verpakking bepaalt de eerste indruk

    Niet alleen de inhoud van het pakje moet verrassen, ook de verpakking mag gerust opvallen. Verstuurt u een klein aandenken met de post, dan wordt uw gekleurde envelop of eentje met een buitenformaat ongetwijfeld eerst geopend. En als u klanten overtuigt met ecologisch verantwoorde producten, dan kan u best ook gerecycleerde of herbruikbare verpakkingsmaterialen voor uw relatiegeschenken laten maken. Zo slaat u trouwens 2 vliegen in 1 klap door alweer op subtiele wijze naar uw troeven te refereren.

    4

    Zelfs goedkope relatiegeschenken kunnen erg waardevol zijn

    Uiteraard speelt de prijs van de relatiegeschenken een rol. Zeker als u grote aantallen nodig heeft. Toch hoeft u niet per se met dure cadeaus aan te zetten om indruk te maken. Een uiterst betaalbare gadget kan ook erg waardevol blijken als die bijvoorbeeld erg nuttig is. Niemand gooit een super handige vouwmeter, flesopener of visitekaarthouder weg, toch?

    5

    Tijdsdruk en creativiteit gaan zelden samen

    Relatiegeschenken kopen op het laatste nippertje is geen goed idee. Dan laat u uw keuzes immers afhangen van de haalbare levertermijnen. Begin liever ruim op tijd over het conceptuele idee na te denken. Zo kan u niet alleen originele relatiegeschenken laten maken, maar eventueel vooraf ook een sample voorleggen aan een kritisch testpubliek en hun opbouwende feedback nog voor de eigenlijke productie in het ontwerp laten verwerken.

    6

    Maak uw hele pakje huisstijl conform

    U heeft geïnvesteerd in een duidelijke en herkenbare corporate identity en heeft een knappe huisstijl laten ontwerpen? Vergeet dan zeker niet om die ook op uw relatiegeschenken en de verpakking ervan toe te passen. Dat komt de herkenbaarheid van uw merk alleen maar ten goede.

    7

    Magie begint met een doordacht concept

    Zoek een relatiegeschenk idee vanuit uw corporate identity zodat het écht een uniek, toepasselijk, herkenbaar en memorabel presentje wordt. Voor het uitwerken van een origineel en doeltreffend cadeau idee is het zeker een slimme zet om een professioneel marketeer zoals Marketing Link in te schakelen. Een brainstorm sessie geeft vaak verrassende memorabele ideeën!

    Geen inspiratie ? Marketing Link wel

    Klinken al deze tips u heel logisch in de oren, maar heeft u geen tijd, zin of inspiratie om ze in de praktijk toe te passen ? Met 1 telefoontje naar Marketing Link kan u het hele project in professionele handen achterlaten.
    Van conceptuele brainstorm tot en met de productie.

    Blijf op de hoogte!
    Marketing Link

    Ninoofsesteenweg 302
    9600 Ronse


    Tel: 055/20 83 58
    GSM: 0478/50 46 98
    Email: francoise@marketinglink.be

    BE 0831.680.077

    © Marketinglink 2024