• 1 januari 2021
  • Online marketing

SEO of SEA of beide voor beter online vindbaarheid


Best investeren in SEO of SEA om uw website beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google ? Het is geen eenvoudige keuze en er zijn heel wat aandachtspunten die Marketing Link toch al even kort aan u toelicht.

SEO of SEA, geraakt u er nog wijs uit ?

Gaat u inzetten op SEO of SEA of op beide? Of klinken u deze gelijk klinkende online marketing begrippen verwarrend in de oren? Dat is niet echt verwonderlijk, want het zijn 2 online marketing termen die maar al te vaak verkeerdelijk door elkaar worden gebruikt.

Het verschil tussen SEO en SEA is echter eenvoudig te verduidelijken. Ze hebben wél beide te maken met de vindbaarheid van uw site via zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, enz… maar de manier waarop ze uw website beter doen scoren, is erg verschillend.

Het verschil tussen SEO en SEA in een notedop

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie en SEA voor Search Engine Advertising of betalend adverteren in zoekmachines. Kort samengevat omvat SEO optimalisatie voornamelijk tekstuele en technische aanpassingen aan uw website die door zoekmachines beloond kunnen worden met hogere rankings in de organische zoekresultaten. SEA is een betalende optie die zoekmachines aanbieden. Daarbij worden uw advertenties helemaal bovenaan of in de marge van de zoekresultaten weergegeven, maar deze vertoningen zijn, in tegenstelling tot organische zoekresultaten, dus niet gratis.

De voor- en nadelen van SEO en SEA op een rijtje

Voordelen SEO

SEO is gratis

U bepaalt zelf de trefwoorden per doelgroep waarop u gevonden wil worden. 

Tijd investeren in SEO optimalisatie loont snel de moeite

Relatief langdurig effect tov SEA

Webbezoekers vinden de organische (gratis) zoekresultaten betrouwbaarder

Nadelen SEO

Googlevriendelijke teksten schrijven is niet eenvoudig

Zoekmachines bepalen de regels

Niet elke webdesigner is voldoende op de hoogte van de technische vereisten voor SEO. Aan u om de juiste webdesigner uit te kiezen dus.

Geen resultaatgaranties. 

Voordelen SEA

Maximale zichtbaarheid bovenaan de pagina

Meteen resultaat

Grote impact

Direct aanpasbaar

Meetbare resultaten: bijvoorbeeld via Google Analytics kan u permanent opvolgen welke impact uw SEA campagne heeft.

U bepaalt zelf hoeveel u maximum per woord, per dag of per maand wil betalen.

Nadelen SEA

SEA zonder SEO is zonde van het geld

Stoppen met betalen = stop met de zichtbaarheid

Een doeltreffende SEA campagne opzetten en beheren, is behoorlijk complex en tijdrovend. 

U bepaalt zelf hoeveel u maximum per advertentie wil betalen, maar opgelet: enkel de hoogste bieders worden vertoond 

De verleiding is erg groot om steeds meer budget in te zetten.

Dus… SEO of SEA?

Of u best kiest voor SEO of SEA of beide hangt ook van uw doelstellingen, verwachtingen en budget af. 

Meer weten over SEO of SEA ?

Laat u adviseren door  Marketing Link. Een mailtje of een belletje volstaan om te ontdekken of SEO en/of SEA ook voor uw website interessante opportuniteiten kunnen opleveren.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024