• 31 augustus 2021
  • Online marketing

Een social media plan opstellen


Vergeet geen social media plan in uw globale online marketingstrategie te integreren, want social media marketing is belangrijker dan ooit. Maar opgelet: die rendeert enkel met een doelgericht plan van aanpak.

Een social media plan opstellen: waarom en hoe?

Geen succes zonder plan. Dat is de kerngedachte bij social marketingbureau Marketing Link uit Ronse. Daarom start een social media plan opstellen altijd met een grondige analyse van de huidige aanpak en de daarbij horende resultaten. Pas daarna formuleert Françoise Cornette adviezen om nieuwe plannen te maken. Hoe ver de service reikt? Dat bepaalt u zelf. Kiest u enkel voor een social media analyse met optimalisatietips of wenst u ook de coördinatie van het dagelijkse social media beheer uit te besteden?

Plan van aanpak

Marketing Link volgt een doordacht vijfstappenplan voor het opstellen van een social media plan.

1

Vrijblijvende kennismaking en offerte op maat

Een social media plan opstellen begint altijd met een goed gesprek. Alleen als het klikt en pas nadat uw uitdagingen en ambities helder zijn, is een constructieve samenwerking mogelijk. De eerste kennismaking is gratis en volstrekt vrijblijvend. Nadien volgt een offerte op maat voor de social media analyse, social media marketingoptimalisatie en/of social mediabeheer. Interessant om weten: Marketing Link is erkend dienstverlener bij de KMO-portefeuille waardoor de kosten voor social media advies deels subsidieerbaar zijn.

2

Doelstellingen definiëren

Offerte goedgekeurd en kmo-portefeuille subsidie aangevraagd? Aan de slag!

Voor uw huidige activiteit op sociale media en toekomstige actiepunten in detail aan bod komen, worden eerst uw globale doelstellingen besproken. Wat wilt u precies bereiken met sociale media? Hoe kadert het social media plan binnen uw globale marketingstrategie en welke budgetten heeft u beschikbaar?

Vanuit een helikopterperspectief stelt Françoise Cornette de juiste vragen over uw visie op het geheel alvorens de afzonderlijke factoren verder te analyseren.

3

Social media analyse

Tijdens een grondige social media analyse komen heel wat vragen aan bod om de huidige inspanningen, investeringen en resultaten gedetailleerd in kaart te brengen.

  • Welke doelgroep bereikt u nu en wie wil u voortaan liever bereiken?
  • Welke sociale media kanalen  en hasthags gebruikt u (nog niet) en waarom?
  • Hoe presteert uw social marketing nu en wat leren ons de cijfers en statistieken?
  • Hoeveel volgers, likes, interacties, reviews en effectieve conversie realiseert u nu?
  • Benut u het volledige potentieel van elk sociaal media platform en wat kan er nog beter?
  • Is uw huidige social media marketing afgestemd op de rest van uw online marketingstrategie?
  • Zijn alle sociale media bedrijfspagina’s compleet, duidelijk en commercieel aantrekkelijk?
  • Benut u ook gratis publiciteitsmogelijkheden zoals de gratis Google Mijn Bedrijf  tool?
  • Welke extra platformen integreren in de online marketing strategie en waarom?

Deze analyse dient op later tijdstip ook als vergelijkingspunt bij voor-en-na analyses.

4

Social media plan opstellen

Van zodra de globale sociale mediadoelstellingen en de huidige situatie gedefinieerd zijn, komt het social media plan met praktische invulling aan bod. Wie doet wat, wanneer en hoe? Dit implementatieplan is een handige leidraad die verschillende concrete afspraken en actiepunten bundelt.

  • Welke sociale mediakanalen zijn interessant om uw boodschap bij het juiste publiek te krijgen?
  • Welke content delen? Wat wordt de rode draad bij verhalen, berichten en visuals?
  • Welke populaire of unieke hashtags wilt u aan uw berichten toevoegen?
  • Content planning: Wat publiceren, waar, wanneer en hoe vaak?

5

Meten en bijsturen

Berichten gepubliceerd, dus missie geslaagd? Niet bepaald... Het is een grote fout om het analyseproces te stoppen voor u de resultaten van elke inspanning heeft gecontroleerd. Net in deze laatste controle zit het grootste potentieel!

Nagaan welke berichten het best gescoord hebben en waarom, is een absolute must om toekomstige berichten optimaal te laten renderen. Controleert u ook al of de resultaten van elke post of campagne aan de vooropgestelde doelstellingen beantwoorden?

De voordelen van een kleinschalig social marketing bureau

Bij een kleinschalig marketingbureau zoals Marketing Link heeft u één vast aanspreekpunt en een social media manager die uw dossier door en door kent. Daardoor betaalt u enkel voor effectief gepresteerde uren. Transparante communicatie en flexibele service zijn verzekerd.

Marketing Link is bovendien erkend dienstverlener bij de kmo-portefeuille voor de pijler advies  waardoor u de kostprijs voor social media advies deels kan laten subsidiëren

Klaar voor de test?

Benieuwd hoe u social media marketing optimaal laat renderen? Of bent u eerder benieuwd welke inzichten een tweede opinie opleveren?

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024