• 31 augustus 2021
  • Online marketing

Welke sociale media kanalen kiezen?


Er zijn talloze sociale media kanalen, maar welke kiest u best om uw bedrijf te promoten bij de juiste doelgroep? Marketing Link gidst ondernemers naar de juiste keuzes.

Waarom bedrijven best inzetten op sociale media kanalen?

Het aantal verschillende sociale media kanalen neemt almaar toe en nieuwe sociale media trends volgen elkaar in snel tempo op. Als bedrijf volstaat het niet langer om enkel een website te hebben. Uw huidige en toekomstige klanten verwachten dat u ook op sociale media vindbaar én actief bent. Meer nog, ze vinden het zelfs verdacht als uw bedrijf daar niet terug te vinden is...

Louter aanwezig zijn op zowat alle kanalen is echter geen optie. Maak eerder een selectie van geschikte sociale media platformen en ga daar actief mee aan de slag. Alleen zo creëert u een geloofwaardige online identiteit.

Welke sociale media kanalen kiezen voor uw bedrijf?

Marketing Link beveelt Belgische bedrijven aan om te starten met een solide basis op enkele courant gebruikte sociale media platformen. Denk maar aan Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en Google Mijn Bedrijf. Met deze sociale media kanalen speelt u handig in op de sociale media trends in Vlaanderen. Zelfs als u enkel de gratis functionaliteiten gebruikt!

Verloopt het social media beheer efficiënt én rendabel op deze platformen, dan kan u de social media marketing nog altijd verder uitbreiden door extra kanalen toe te voegen.

Facebook & LinkedIn

Voor bedrijven zijn zowel Facebook als LinkedIn interessante platformen. Beide kanalen zetten netwerking met connecties tussen personen onderling of personen met bedrijven centraal. Ideaal om klantenrelaties op te bouwen en die connecties vervolgens te overtuigen om uw bedrijfswebsite te bezoeken.

Tips:

  • Maak naast uw persoonlijk profiel een aparte  bedrijfspagina op Facebook en LinkedIn aan. De functionaliteiten tussen profielen en pagina’s zijn erg verschillend.
  • Controleer ook wat uw potentiële klanten te zien krijgen als ze van uw bedrijfspagina doorklikken naar de privé-profielen van uzelf en uw medewerkers.

Instagram & Pinterest

Zowel bij Instagram als Pinterest staat visuele communicatie via beeldcontent voorop. Verkoopt u producten met esthetische (gevoels)waarde of heeft u knappe projecten gerealiseerd (bv. interieurtoepassingen, tuinaanleg, ...), dan zijn Instagram en/of Pinterest zeker interessante social media kanalen.

In Vlaanderen kennen beide platformen een snelle groei in gebruikersaantallen in alle leeftijdscategorieën. Profiteer van dit toenemende bereik, maar zorg er wel voor dat u foto’s van goede beeldkwaliteit publiceert.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is de gratis tool waarmee u de weergave van uw bedrijf op Google Maps en in lokale zoekresultaten beheert. Er vallen echter nog meer interessante gratis functionaliteiten bij Google Mijn Bedrijf  te ontdekken. Denk maar aan de Google reviews die rechtstreekse interactie met uw klanten faciliteren, de voornaamste doelstelling van sociale media platformen.

Een bedrijfsprofiel aanmaken op Google My Business (en dat ook onderhouden) biedt verschillende voordelen.

Hoe starten?

1

Definieer uw doelgroep en uw concrete doelstellingen

2

Kies uw sociale media kanalen in functie van de doelgroep

3

Maak een persoonlijk profiel aan op de gekozen platformen

4

Maak een bedrijfspagina aan en vul zoveel mogelijk info in

5

Publiceer waardevolle content en moedig interactie aan

6

Controleer of de gewenste effecten bereikt zijn en stuur bij

Maakt u de juiste keuze?

Benieuwd of uw sociale media inspanningen optimaal renderen en of het nog beter kan?
Boek een sociale media analyse door Marketing Link.
Wedden dat het verrassende inzichten oplevert!

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024