• 1 mei 2021
  • Algemeen

Klanten tevreden houden doet u zo


Klanten tevreden houden is één ding. Positieve recensies verzamelen en van uw klanten enthousiaste ambassadeurs maken begint bij doordachte klantenbinding. Hoe ? Dat doet u zo.

Houdt u uw klanten tevreden of steelt u echt hun hart?

Natuurlijk is uw klanten tevreden houden uw absolute topprioriteit. Tevreden klanten zijn immers trouwe klanten die uw facturen met de glimlach (en vaak sneller) betalen. Daarom levert u kwaliteit en een onberispelijke service. Maar waarom niet de lat nog net iets hoger leggen? Klanttevredenheid overstijgen en proactief inzetten op klantenbinding loont echt de moeite!

De kracht van emotionele klantenbinding

Geen betere en goedkopere publiciteit dan mond-tot-mond reclame. Dat klanten tevreden zijn over uw uitstekende dienstverlening en dat vervolgens vertellen tegen al hun kennissen en zakenrelaties is fantastisch. Daar bovenop een aanbeveling op uw website, sociale media pagina’s of Google Mijn Bedrijf pagina is uiteraard nog veel interessanter. Alleen komen die positieve recensies doorgaans niet vanzelf. Weet u hoe u uw klanten kan stimuleren zodat ze wél die moeite nemen voor uw bedrijf of u daartoe de toelating geven?

Net daar maakt emotionele klantenbinding het verschil. Marketing Link geeft alvast enkele praktische tips om een blijvende onderscheidende indruk te maken die effectief opbrengt.

Hoe goed kan u luisteren ?

Het is erg interessant om te luisteren hoe klanten precies over uw zaak vertellen. U stelt zelf uw onderneming voor met een enthousiaste elevator pitch, maar hoe vertellen uw klanten die verder? Een goede luisteraar zal snel oppikken waar de nadruk wordt gelegd en welke troeven worden toegevoegd aan het verhaal. Die informatie is goud waard, want zo weet u perfect waar het grootste potentieel zit om nog meer uit te blinken in de zaken die uw klanten nauw aan het hart liggen.

Verras uw klanten

Als u goed luistert, zal uw klant u heel precies vertellen wat hij of zij van u verwacht. Aan u om dat verwachtingspatroon duidelijk in kaart te brengen en die verwachtingen te overtreffen. Net dan kan u zich onderscheiden van uw concullega’s en écht het verschil maken. Als u uw klanten kan verbazen met een service die ze niet verwacht hadden, verrassen zij u op hun beurt met positieve recensies.

Vraag feedback en doe er iets mee

Wacht niet tot uw klant een vraag stelt, maar wees hem of haar voor met een proactieve en persoonlijke aanpak. Durf zelf initiatief nemen om naar de klanttevredenheid te informeren. Dat kan u doen aan de hand van een klanttevredenheidsenquête.Vraag bij een klanttevredenheidsonderzoek niet alleen of uw klanten tevreden zijn van de geleverde service, maar ook wat men u nog kan aanraden om uw dienstverlening nog meer te optimaliseren. Die antwoorden zijn goud waard!

U kan om een google review vragen of u kan natuurlijk ook de telefoon nemen en persoonlijk feedback vragen. Uw klant zal de moeite ongetwijfeld erg appreciëren.

Deel de resultaten van uw enquêtes, uw extra inspanningen en positieve recensies vervolgens met uw klanten en publiceer ze (mits toestemming van uw klant) bij voorkeur ook op uw website of sociale media pagina’s.

‘‘

Polsen naar klantentevredenheid kan, maar hoeft niet dé hoofdreden te zijn voor uw vraag naar feedback. U kan het gesprek ook beginnen met een praktische gespreksstarter en zo zelfs wat upselling bij uw bestaande klanten genereren:

  • Beste klant, Een jaar geleden hebben we een machine bij u geplaatst. We hopen dat u tevreden bent tot nu toe en staan klaar om eventuele vragen te beantwoorden. Graag herinneren we er u aan dat u best binnenkort het eerste onderhoud inplant. Zullen we meteen een afspraak maken?
  • Enige tijd geleden hebben we u praktische marketingtips en advies bezorgd. We zijn stiekem wel benieuwd in hoeverre u deze al heeft kunnen implementeren en welke resultaten u tot nu toe heeft behaald.
  • Zoals overeengekomen, hebben we een tussentijdse evaluatie gemaakt. We hebben gemerkt dat de resultaten in de lijn van de vooropgestelde verwachtingen liggen. Kunnen we afspreken om de resultaten te overlopen  en het vervolgverhaal te bespreken?
     

Kleine attenties doen wonderen

U doet geen zaken met bedrijven, maar met mensen. Uw klanten verhuizen, verjaren, trouwen enz… Eraan denken om hen op die momenten te feliciteren of geluk te wensen is een kleine moeite en levert u zonder twijfel oprechte dankbaarheid op.

Hetzelfde geldt voor relatiegeschenken of nieuwjaarswensen. Door die te laten aansluiten op de persoonlijke interesses van uw klanten geeft u duidelijk aan dat u persoonlijk en emotioneel betrokken bent. Relatiegeschenken zelf gaan afgeven of persoonlijk uw nieuwjaarswensen overmaken zal de impact nog verder vergroten.

Maak geen klanten, maar vrienden!

Net zoals bij een vriendschapsrelatie moet u tijd investeren in uw relaties om te vermijden dat het contact verwatert. Onderhoud daarom bij voorkeur regelmatige contacten die niet altijd puur commercieel van aard zijn.

Durf te vragen

Graag wat meer positieve recensies en feedback waar u echt iets aan heeft? Een neen heeft u en een ja kan u krijgen, als u er maar naar vraagt. Een standaard zinnetje in uw e-mailhandtekening of op uw verkoopsfacturen kan al volstaan.

‘‘

“Tevreden over ons werk? Dan appreciëren we het zeker als u uw ervaringen zou willen delen op onze Facebook pagina.”  😀

Hoe u al deze tips in de praktijk toepast?

Voor Marketing Link is klantenbinding een prioriteit  bij elk project .
Tijdens een kennismakend gesprek ontdekt u hoe Marketing Link die omzet in de praktijk en de klantentevredenheid naar een nog hoger niveau tilt.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024