• 7 november 2020
  • Offline marketing

Nieuwjaarswensen versturen of niet ?


Wat als uw kerst- en nieuwjaarswensen meer opbrengen dan ze kosten? Wedden dat met deze Marketing Link tips uw eindejaarswensen de aandacht krijgen die ze verdienen en dat er nog lang over uw bericht wordt nagepraat.

De klassieke zakelijke kerstkaarten of zet u dit jaar in op slimme(re) nieuwjaarswensen?

Lang voor de kerstperiode in zicht komt, vormen de traditionele kerstkaartjes al in vele kantoren een heikel gespreksonderwerp. Klanten verwachten nu eenmaal een berichtje met welgemeende nieuwjaarswensen, maar in welke vorm gaat u die overmaken? Hoeveel gaan die eindejaarswensen kosten en wie heeft er tijd om dit project op te volgen?

Kiest u trouwens voor de klassieke zakelijke kerstkaarten, worden het traditionele nieuwjaarskaarten of gaat u de snelle en budgetvriendelijke digitale toer op met digitale nieuwjaarswensen per e-mail, sms, online berichtje of post op sociale media? Of stort u toch liever gewoon een bijdrage aan het goede doel?

    Beschouw het als een marketing opportuniteit

    Het zijn vele vragen met evenveel mogelijke antwoorden, maar er zijn ook andere interessante denkpistes om het dilemma te omzeilen. Marketing Link beschouwt het versturen van eindejaarswensen niet als een noodzakelijke must, maar eerder als een gigantische marketing opportuniteit! Hoe, waarom en welke meerwaarde deze visie kan betekenen? Lees maar even verder…

    Zo haalt u het maximum uit uw nieuwjaarswensen

    Als u toch kiest voor de klassieke eindejaarswensen, dan is het niet altijd evident om ze voldoende te doen opvallen tussen al die andere kaartjes. Niet evident, maar zeker mogelijk! Enkele handige tips waarmee uw zakenrelaties zich uw kerst- en nieuwjaarskaartjes wél nog lang herinneren:

    1

    Zorg ervoor dat uw envelop niet ongeopend op de stapel post blijft liggen!

    Een gekleurde omslag, reliëf, een opvallende opdruk of zelfs een voelbare insert (een attentie die net in die briefomslag past bv.) zal zeker een positief effect hebben op het openingspercentage van uw omslag.

    2

    Laat uw kaart duidelijk opvallen tussen alle andere wenskaarten

    Opteer voor een origineel en opmerkelijk kaartontwerp, afwijkende kaartafmetingen of voeg eens een vleugje humor toe aan uw afbeelding of teksten. Ook een persoonlijke toets (een foto van uw team bv) trekt meestal net iets meer aandacht.

    3

    Combineer wensen en geschenken

    Originele relatiegeschenken en eindejaarscadeaus blijven zelden onopgemerkt. Een briefsomslag wordt echter gemakkelijker over het hoofd gezien. In plaats van de nieuwjaarswensen in een aparte briefomslag te verzenden, kan u ze misschien beter aan het eigenlijke eindejaarsgeschenk bevestigen?

    4

    Kies bewust voor authenticiteit en met de pen geschreven kaartjes

    In deze tijden van digitale (over)communicatie vallen enveloppen met handgeschreven adressen en kaartteksten meteen op. Ook de emotionele impact van handgeschreven wenskaarten is niet te onderschatten. Uw klant zal de tijd en moeite die u heeft genomen om het kaartje persoonlijk en met de hand te schrijven ongetwijfeld erg appreciëren. U bent toch ook aangenaam verrast als er een brief of kaart met authentiek handschrift in uw brievenbus verschijnt?

    De investering qua schrijftijd, weegt bovendien lang niet op tegen het positieve herinnering op lange termijn! De pen (terug) ter hand nemen loont!

    Ziet u er tegenop om alles zelf met de hand te schrijven? Ook daarvoor weet Marketing Link raad.

    Moeten het eigenlijk wel kerst- en nieuwjaarswensen zijn?

    Een wenskaart valt onder schriftelijke externe communicatie met klanten, leveranciers of andere zakenpartners en dus een vorm van marketing. Ongeacht de boodschap die u op de kaart vermeldt, u herinnert uw zakenrelaties opnieuw aan uw bedrijf.

    Hoe uw boodschap voldoende doen opvallen?

    1

    Bepaal zorgvuldig het tijdstip van uw zending

    Wilt u dat uw kaartje gelijktijdig met al die andere nieuwjaarswensen toekomt, of zou u liever alle belangstelling voor u hebben? U kan uw kerst- en nieuwjaarswensen net iets vroeger of een beetje later dan uw concullega’s versturen.

    2

    Denk out of the box

    Geen kerstwensen, maar wel Paaswensen versturen, kan bijvoorbeeld een heel verstandige zet zijn. Of waarom niet uw klanten bedanken voor hun vertrouwen rond de oprichtingsdatum van uw bedrijf? Op afwijkende feestdagen en zeker zonder specifieke gelegenheid een “zomaar” bedankingskaartje sturen, kan wonderen doen!

    Bent u aan het denken gezet ?

    Klaar voor nog meer tips of zoekt u nog inspiratie voor originele eindejaarsgeschenken? Laat gerust weten wanneer u een gaatje in uw agenda heeft om een vrijblijvend kennismakend gesprek in te plannen.

    Blijf op de hoogte!
    Marketing Link

    Ninoofsesteenweg 302
    9600 Ronse


    Tel: 055/20 83 58
    GSM: 0478/50 46 98
    Email: francoise@marketinglink.be

    BE 0831.680.077

    © Marketinglink 2024