Marketingbureau of communicatiebureau ?

15/11/2018

Waarom werken een marketingbureau en een reclamebureau best samen ?

Voor veel bedrijfsleiders is het woord ‘marketing’ een ruim en ontastbaar begrip. De termen marketingbureau en reclamebureau worden vaak door elkaar gebruikt. U ziet misschien het bos door de bomen niet in de wereld van marketing en reclame. Toch is er een cruciaal verschil tussen beide. Marketing Link licht even toe.

Wat is het verschil tussen beiden ? Marketing Link legt uit.

Wat doet een marketingbureau?

Een marketingbureau denkt mee vanuit de doelstellingen van uw organisatie. De verschillende doelgroepen worden onder de loep genomen, de strategie wordt bepaald  en er wordt gekeken welke marketingtools succesvol ingezet kunnen worden.  De verschillende stappen en tools in het proces worden efficiënt op elkaar afgestemd.

Verder helpt een marketingbureau bij de coördinatie van het marketingactieplan en doet hiervoor een beroep op externe gespecialiseerde bedrijven. Aangezien de doelstellingen van uw bedrijf gekend zijn, gebeurt het aansturen van externe partners zeer efficiënt en is er slechts 1 aanspreekpunt voor ù als ondernemer. Alles gebeurt volgens een welbepaalde werkwijze.

Wat doet een reclamebureau ?

U wilt  uw product of dienst promoten via reclame ? Dan stapt u best naar een reclamebureau. Een reclamebureau (vaak ook communicatiebureau) richt zich op het uitwerken van de marketingtools en is een uitvoerend bureau.

Reclamebureaus profileren zich als creatieve duizendpoten en hebben vaak alle reclame gerelateerde tools onder één dak : grafisch ontwerp (logo, nieuwe huisstijl, brochure, advertenties voor sociale media,…), copywriting, fotografie, video’s, websites. Kortom, zowel offline als online marketingtools.  Reclamebureaus kennen vaak de doelstellingen of de strategie  van het bedrijf niet. Daar zit juist het grote verschil met  een marketingbureau.

Kunnen beide samenwerken ?

Uiteraard. Kennis delen is de sleutel tot succes ! Samenwerken kan tot verrassende resultaten leiden. Helaas gebeurt dit op vandaag veel te weinig. Hetzelfde geldt bovendien voor het samenwerken met een webbureau.

4 redenen waarom een marketingbureau inschakelen een slimme zet is

1. Onafhankelijk en objectief advies 

Heeft u er al eens bij stilgestaan dat de bedrijfswereld er vandaag totaal anders uitziet dan 5 jaar geleden. De manier van zaken doen is  totaal anders. Hoogtijd om uw bedrijf eens onder de loep te nemen en af te stemmen op de noden van vandaag. Een marketingbureau bekijkt alles met een frisse kijk, van buitenaf, gebaseerd op feiten en zonder belangenvermenging.

2. Geen kost maar een investering

Bedrijven investeren te weinig in hun marketingafdeling. Al te vaak wordt dit beschouwd als ‘kosten’ die te zwaar opwegen op de rentabiliteit. Niets is minder waar. Wat is het rendement van werknemers die op marketingvlak hopeloos achteruit geraken ? Een bedrijf met zo’n marketingafdeling gaat drastisch achteruit en prijst zich de komende jaren volledig uit de markt.

3. Inspiratie door knowhow

U bent als bedrijfsleider een krak in uw vak, maar daarom niet in marketing. Een marketingbureau mét jaren ervaring beschouwt u best als een klankbord dat met u meedenkt en u tot nieuwe inzichten brengt. Dit zorgt niet alleen voor inspiratie, kennis, nieuwe ideeën en moed, maar ook extra omzet en een goed gevoel.

4. Outsourcing is een flexibele oplossing

  • u betaalt enkel voor geleverde prestaties
  • u bepaalt zelf wanneer en hoe lang u samenwerkt
  • u bespaart kostbare tijd door de juiste knowhow in te huren
  • u heeft gemoedsrust omdat u weet dat uw marketingactiviteiten in goede handen zijn
  • u zal verrast zijn van het voordeel van een marketingbureau (zie rekenvoorbeeld)

Kies ik nu een marketingbureau of ga ik meteen naar een reclamebureau ?

De keuze is aan u. U bent per definitie niet beter bij een marketingbureau.  Dit hangt af van uw noden en wensen. Weet u heel goed waar u heen wilt met uw bedrijf ? Dan is een reclamebureau de juiste keuze.

Is het tijd om uw bedrijf even onder de loep te nemen,  weet u niet hoe u met de marketing van vandaag uw doelgroep kan bereiken of hebt u geen marketeer in huis ? Dan is een marketingbureau een betere oplossing.

Tip:  Last but not least is het vooral belangrijk dat u vertrouwen heeft  in het gekozen bureau en dat er van bij het begin duidelijke afspraken worden gemaakt.

Heeft u een ‘klik’ met  Marketing bureau Marketing Link ?
Ontdek het verhaal en de kracht van bezielster Françoise Cornette
van Marketing Link hoe zij u perfect kan adviseren.
U weet genoeg en wil meteen afspreken ?

MAAK EEN AFSPRAAK