• 15 mei 2021
  • Online marketing

Signalen van een verouderde website


Wanneer is uw website zodanig verouderd dat u een nieuwe nodig heeft? Kan u uw bestaande website laten aanpassen, opfrissen en updaten of moet u echt een compleet nieuwe site laten ontwikkelen? Als u een of meerdere signalen uit dit lijstje herkent, is het tijd voor actie!

Geef kritische potentiële klanten geen kans om af te haken!

Uw website eigentijds en up-to-date houden, is ontzettend belangrijk. Dat kan niet genoeg benadrukt worden. Potentiële klanten verwachten nu eenmaal dat uw bedrijf, en dus ook uw website, helemaal mee zijn met de tijd. Is uw website verouderd, dan loopt u waarschijnlijk verkoop mis. Net daarom moet u in uw online visitekaartje blijven investeren. De kostprijs om uw website op te frissen of te vernieuwen kan bovendien verrassend snel terugbetaald zijn als het u interessante(re) prijsvragen of contacten oplevert.

Google denkt net iets anders

Google kent hogere rankings in de zoekresultaten toe aan web pagina’s die relevant en betrouwbaar zijn. Er zijn ontzettend veel criteria waar Google rekening mee houdt om die relevantie en betrouwbaarheid te quoteren en daar zit net het dilemma.

Een oudere website zal doorgaans betrouwbaarder worden geacht dan een gloednieuwe, maar anderzijds moet uw website wel van alle moderne technische functionaliteiten voorzien zijn. Gaat u dus uw website opfrissen of een volledig nieuwe website laten ontwikkelen?

9 alarmsignalen dat uw website verouderd is

1

Geen responsive design en dus ook niet mobiel vriendelijk

Een responsive design waarbij het ontwerp zich automatisch aanpast aan de schermbreedte van het gebruikte toestel, is een absolute must. Veel mensen hebben immers geen computer meer en surfen onderweg met mobiele toestellen zoals smart phones en tablets.

Als uw website verouderd en niet mobiel vriendelijk is, zal u dat snel merken aan de korte duur van de web bezoeken of aan het kleinere aantal bezoeken. Een mobile friendly  website is ook een strikte vereiste voor een goede online vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.

Een bestaande website responsive laten maken, is echter niet zo eenvoudig en kan behoorlijk duur uitvallen. Een nieuwe website laten maken, kan in dit geval voordeliger blijken.

2

Uw website is niet interactief of gelinkt aan sociale media

Surfers willen tegenwoordig niet alleen kijken en lezen op een website, maar ook van alles doen. Doorklikken naar sociale media, meteen een prijsofferte aanvragen of snel een berichtje sturen via een automatisch contactformulier, … het zijn zaken die u relatief eenvoudig aan uw website kan laten toevoegen. De tijd dat websites enkel dienden als digitale folder, ligt ver achter ons.

3

Hoe oud is uw meest recente nieuwsbericht?

Een veel gemaakte fout is dat men wél een blog, tips- of nieuwspagina voorziet, maar die niet up-to-date houdt. Als uw meest recente artikel al een jaar oud is, wekt dat niet bepaald vertrouwen op. Kruip in uw pen en zorg ervoor dat er regelmatig nieuwe, interessante en actuele nieuwsberichten verschijnen!

4

Een eigen beheersysteem is zeker geen overbodige luxe

Moet u voor elke aanpassing naar uw webdesigner bellen, afwachten en niet veel later al de factuur betalen? Een website met een CMS (Content Management Systeem) waarbij u kleine aanpassingen zelf kan doorvoeren, is een veel betere zet. Bij de meeste cms-systemen moet u gewoon even naar “de achterkant“ van uw website surfen om zelf uw website aan te passen. Snel, gemakkelijk en kostenbesparend en daardoor blijft uw website vast ook beter up-to-date.

5

Retro en vintage zijn terug in, maar dat geldt niet voor uw webdesign!

Het oog wil ook wat en de eerste indruk is vaak doorslaggevend. Wat hip en trendy was toen u uw website liet maken, kan nu de indruk geven dat uw website hopeloos verouderd is. Kleurrijke en donkere websites, 3D- en schaduweffecten zijn helemaal passé. Clean en strak met veel witruimte, grote titels en liefst iets minder tekst is tegenwoordig de enige juiste keuze.

6

Uw website is totaal onvindbaar op het net?

Potentiële klanten gaan geen uren door de zoekresultaten bladeren. Hooguit de eerste 2 pagina’s zoekresultaten worden bekeken. Als uw website niet SEO geoptimaliseerd is, mag die nog zo knap en eigentijds zijn, de kans dat die bewonderd zal worden door veel bezoekers, is behoorlijk klein.

7

Zelfs de kleine lettertjes bepalen de eerste indruk

Welk jaartal staat er bij de copyright helemaal onderaan in de footer vermeld? Een lang vervlogen jaartal bewijst ontegensprekelijk dat uw website verouderd is. Pas dus even dat jaartal aan. Wist u trouwens dat u bij de meeste websites een veld kan toevoegen waarbij automatisch het huidige jaartal wordt getoond?

8

U gebruikt geen enkele Google dienst?

Google heeft heel wat eigen diensten ontwikkeld en apprecieert het ook dat u die gebruikt. Uw website koppelen aan een YouTube kanaal, een Google Maps koppeling met een Google MIJN BEDRIJF vermelding, een Google Analytics code in de paginabron,… Deze Google services zijn niet alleen handige tools om te gebruiken, het zijn ook slimme boosters voor de online vindbaarheid van uw site.

9

Flash en animated gifs

Als er nog Flash in uw website voorkomt, kan u meteen een webdesigner bellen om een nieuwe site te maken. Flash en animated gifs zijn immers een no-go. Interactieve beelden toevoegen door filmpjes op uw website te plaatsen, is wél een goede zaak. Zeker als u die koppelt met uw YouTube kanaal.

Wat nu?

Herkent u een of meer van bovenstaande pijnpunten in uw website, dan is het hoog tijd voor actie. U kan uw webdesigner bellen en die meteen aan het werk zetten, of eerst uw volledige website laten analyseren door een onafhankelijke externe professional, zoals Marketing Link. Zo’n website analyse levert vaak verrassend veel antwoorden, optimalisatiesuggesties en een duidelijk to do lijstje.

Wat kan Marketing Link voor uw website betekenen?

Een onafhankelijke en professionele blik kan wonderen doen. Is uw website voldoende SEO geoptimaliseerd, gebruiksvriendelijk, aantrekkelijk, meetbaar, enz… Het zijn allemaal vragen die Marketing Link voor u kan beantwoorden. Aan de hand van een website analyse weet u ook meteen of u uw huidige website best laat opfrissen en updaten of dat u beter voor een gloednieuwe website kiest.

Let’s do the test!

Benieuwd wat Marketing Link allemaal over uw website kan vertellen, welke aanpassingen nodig zijn en hoe de make-over kan verlopen?
U verneemt het allemaal tijdens een gratis kennismakend gesprek.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024