• 31 januari 2021
  • Online marketing

U gaat starten met internet marketing?


Internet marketing en online adverteren zijn helemaal in, maar wat bedoelt men dan precies ? Laten we even verduidelijken wat web marketing inhoudt en met welke aandachtspunten u best rekening houdt.

Wat verstaan we allemaal onder internet marketing?

Internet marketing is een bijzonder ruim begrip dat vele ladingen dekt. Zowat alle marketingactiviteiten via het Internet kunnen namelijk als online marketing omschreven worden. Bovendien worden er ook heel wat synoniemen voor deze term gebruikt. Webmarketing, digital marketing en e-marketing zijn er maar enkele. Maar wat houdt online marketing dan precies in, hoe begint u eraan en welke resultaten mag u verwachten?

Kies voor een gediversifieerde en doordachte internet marketing mix!

U kan online adverteren via één van onderstaande technieken of meerdere van deze opties combineren in 1 globale online marketingcampagne. Het spreekt voor zich dat meerdere technieken combineren in 1 weloverwogen online marketingcampagne meer online visibiliteit en conversie zal opleveren, dan wanneer u uw volledige marketingbudget aan 1 enkele component spendeert.

  • Uw website beter vindbaar maken via zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine adverteren via SEA (bijvoorbeeld via Google Adwords)
  • Online adverteren via betalende advertenties en banners op andere websites
  • E-mailmarketing door digitale nieuwsbrieven te versturen naar prospecten en klanten
  • Social media marketing door interessante posts te publiceren, interactie te stimuleren of via betalende social media advertising
  • Mobile marketing via push berichten op smart phones
  • Content marketing

Waarom internet marketing tegenwoordig een onmisbare marketing tool is ?

Digital marketing is helemaal in, maar zeker niet zaligmakend. Traditionele offline marketingcampagnes zoals direct mailings per brief, flyers, fysieke aanwezigheid op beurzen, belettering en diverse spandoeken en uithangborden zijn ook erg nuttig. Enkel online advertising toepassen zonder offline campagnes is dus zeker niet aangeraden.

Het omgekeerde geldt echter ook. Niet gevonden worden op het Internet of een beperkte online visibiliteit komt eerder “verdacht” over. De moderne consument verwacht nu eenmaal dat u ook op het wereldwijde web aanwezig én actief bent.

Een geslaagde marketingmix omvat altijd een evenwichtige combinatie van offline én online adverteren ! 

Internet marketing ook omwille van de praktische voordelen

1

HET EFFECT VAN UW ONLINE CAMPAGNES IS PERFECT MEETBAAR

  • Via de gratis Google Analytics functionaliteit kan u perfect nagaan hoeveel nieuwe bezoekers uw website trekt, uit welke regio ze komen, welke pagina’s ze bekijken, via welke toestellen ze surfen en ontelbare andere interessante weetjes over uw webbezoekers verzamelen.
  • De impact van uw SEO inspanningen kan u zelf nagaan door interessante trefwoorden te Googelen. Er zijn echter ook professionele programma’s die uw online vindbaarheid meten, samenvatten en vergelijken met vorige resultaten. Via deze tools kan u zelfs uw online vindbaarheid vergelijken met die van uw concurrenten.
  • Google Adwords weet u perfect te vertellen hoeveel clicks uw online advertentie heeft opgeleverd.
  • Tenslotte kunnen ook online mailingprogramma’s u heel precies informeren hoe vaak uw nieuwsbrief geopend werd en via welke hyperlinks er doorgeklikt werd naar uw website.

2

ONLINE CAMPAGNES ZIJN GEMAKKELIJK EN SNEL AANPASBAAR

In tegenstelling tot een drukfout in een analoge bedrijfsfolder kan u uw online advertentieteksten wél op elk moment aanpassen. Dat kan handig zijn als u een typefout heeft opgemerkt, maar ook bijzonder praktisch blijken als een campagne na een tussentijdse evaluatie niet de verwachte resultaten genereert. U kan vrijuit experimenten met een andere tekst, foto, medium of positie op de webpagina en quasi onmiddellijk nagaan of uw online advertentie daarna wél beter scoort.

3

EEN GIGANTISCH BEREIK OF GERICHT ONLINE ADVERTEREN NAAR EEN SPECIFIEKE DOELGROEP

Via het Internet kan u overal ter wereld, op elk moment en zowel op korte als op lange termijn potentiële klanten bereiken. Het mogelijke bereik is daardoor quasi eindeloos. Levert u echter producten of diensten aan een erg specifieke doelgroep, dan kan u ook gerichte publicatiecriteria ingeven zoals onder meer leeftijd en regio. Zo wordt uw advertentie enkel zichtbaar voor potentiële kopers die aan die voorkeurscriteria beantwoorden.

4

GEPERSONALISEERDE BERICHTGEVING

Bij klassieke offline marketing zal u doorgaans een vrij algemene tekst en/of boodschap verspreiden. Uw flyer, folder, visitekaartjes,… moet namelijk via massacommunicatie een ruime doelgroep aanspreken. Verschillende versies laten drukken, aangepast aan de beoogde doelgroepen, is uiteraard ook mogelijk. Al zal deze optie ongetwijfeld extra kosten met zich meebrengen. Bij web marketing kan u wél gemakkelijk uw berichtgeving personaliseren in functie van het type lezer of ontvanger. Zo kan u bijvoorbeeld 1 mailing versturen naar uw volledige adressenbestand of de ontvangers eerst segmenteren en vervolgens een aangepaste versie verzenden naar de verschillende groepen.

5

U HEEFT EEN DUIDELIJK OVERZICHT ÉN GRIP OP HET KOSTENPLAATJE

Online adverteren via SEA is het beste voorbeeld dat de kosten van online marketingcampagnes gemakkelijk, snel opvolgbaar en aanpasbaar zijn. U kan immers real-time het gespendeerde budget en de nog te verwachten kosten raadplegen. Zo kan u vervolgens de dag-, week- of maand-limiet en/of de maximale cost per click naar hartenlust bijstellen.

Doordat zowel de kosten als het effect van uw online marketingcampagnes zo transparant zijn, heeft u bovendien een heel precies beeld van de ROI van uw online advertenties. Bij een offline flyercampagne of direct mailing moet u die doorgaans schatten.

6

EFFICIËNTERE EN DOORGAANS LANGERE ZICHTBAARHEID

Gaat u folders of flyers bussen, dan is de kans reëel dat die onmiddellijk en zonder lezen bij het oud papier belanden. Een online advertentie verschijnt daarentegen sowieso in het blikveld van de ontvanger.

 

Al van inbound marketing gehoord?

Ook bij Internet marketing kunnen inbound marketing technieken worden toegepast. Die inbound marketing heeft tot doel om een langetermijnrelatie op te bouwen met de doelgroep. Daarbij staat “denken vanuit het klantenperspectief en de behoeften van uw doelgroep” centraal.

Hoe realiseert u inbound marketing in de praktijk ?

  • Publiceer relevante en interessante content
  • Maak die content vlot vindbaar via zoekmachineoptimalisatie
  • Promoot uw content via diverse kanalen tegelijkertijd (sociale media, online advertenties, mobile marketing, e-mailmarketing, etc…
  • Volg de interacties en reacties van uw prospecten op en transformeer leads tot klanten (bv. via klantenprofielen, marketing automatisatie, lead nurturing campagnes,…)

Bij elk van deze actiepunten staat permanent meten, analyseren en bijsturen centraal!

Doordachte internet marketing…

  • is meetbaar, effectief, budgetvriendelijk en snel aanpasbaar
  • wordt best evenwichtig gecombineerd met gediversifieerde offline campagnes
  • vergt permanente opvolging en bijsturing om maximaal resultaat te behalen
  • is een evenwichtsoefening waarbij verschillende disciplines en expertises gebundeld worden om optimale resultaten te realiseren

Heeft u geen eigen marketingafdeling?

Besteedt u het opzetten, coördineren en bijsturen van uw online marketing campagnes liever uit aan een professional met kennis van zaken? Dan is  Marketing Link precies de online marketeer en dirigent die u zoekt. 

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024