• 1 maart 2021
  • Algemeen

Klanten vinden met één doordacht charmeoffensief


Kent u de Unique Buying Reasons van uw klanten en promoot u wel de juiste verkooptroeven? Marketing Link tipt hoe u nieuwe klanten kan vinden en binden.

Klanten vinden én binden met één doordacht charmeoffensief

Marketing steeds menselijker

Heeft u ook de indruk dat marketing steeds menselijker en persoonlijker wordt? Dan zit uw gevoel helemaal juist. Tegenwoordig is H2H marketing, of voluit Human To Human marketing, de enige juiste keuze. Klanten willen geen zaken meer doen met bedrijven, maar met mensen. Klanten vinden authenticiteit, emotionele klantbeleving en persoonlijk contact belangrijker dan ooit!

‘‘

Dat gevoelsmatige aankoopargumenten aan belang winnen, biedt ongeziene opportuniteiten voor zelfstandigen, kmo’s en middelgrote ondernemingen om op te vallen en het verschil te maken.

Unique Buying Reasons

Van zodra u weet hoe uw huidige en toekomstige klanten denken en wat die klanten écht belangrijk vinden, kan u prospecten en klanten charmeren met unieke verkooptroeven die perfect aan hun Unique Buying Reasons  beantwoorden.

Wat houdt de term Unique Buying Reasons (afgekort UBR) precies in, waarom maakt u best een UBR-analyse  en welke unieke verkooptroeven zet u best in de verf ?

Van USP naar UBR

De termen USP en UBR staan voor respectievelijk: Unique Selling Points of Unique Selling Proposition (USP) en Unique Buying Reasons (UBR). Vergeet vandaag de Unique Selling Points en zet de Unique Buying Reasons van uw klant centraal. Wat is het verschil ?

USP (Unique Selling Points)

U zoekt naar onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrenten. U kan de USP’s van uw bedrijf ongetwijfeld zo opnoemen. De laagste prijs, de beste kwaliteit en een flexibele service staan daarbij waarschijnlijk bovenaan in het lijstje. Dat USP verkoopstroeven erg belangrijk zijn, zal niemand tegenspreken, maar hoe relevant vindt uw potentiële klant deze troeven.

UBR (Unique Buying Reasons)

Daar waar de USP’s voornamelijk vanuit het bedrijfsperspectief bepaald worden, stelt u bij UBR’s de klant centraal. Waarom willen prospecten bij uw bedrijf klant worden en niet bij een concullega? Met welke unieke meerwaarde maakt u het verschil ?  Hoe vindt een potentiële klant een oplossing voor zijn/haar probleem ? 

‘‘

Vertel uw klant hoe u welk probleem gaat oplossen of wat hun voordeel is i.p.v. van constant te vertellen hoe goed u wel bent ! Wat vindt uw klant belangrijk ? Dat is vandaag de beste uitgangspositie.

Enkele voorbeelden

  • Voorbeeld 1 :
    USP: Laagste prijsgarantie in onze webshop.
    UBR: Een gratis attentie bij elke bestelling.
  • Voorbeeld 2 :
    USP: Wij maken uw webdesign volledig op maat volgens uw huisstijl.
    UBR: Bij elk nieuwe website leveren we meteen gratis visitekaartjes. Uiteraard volledig in lijn met de stijl van uw nieuwe website.
  • Voorbeeld 3 :
    USP: Gratis vastgoedschatting.
    UBR: Wij komen uw pand gratis schatten én bezorgen u een verslag boordevol argumenten om de waardebepaling te staven.

Enkele tips om uw Unique Buying Reasons te bepalen

  • Ga in gesprek met uw potentiële klanten zodat u kan denken zoals hen.
  • Denk eerder emotioneel dan rationeel en toets elk idee af aan uw buyer persona’s
  • Focus op het eerste woord van Unique Buying Reasons. Wat maakt u écht uniek?
  • Schrijf vlot en met een vleugje humor, want een lachende klant is een blije klant.
  • Spreek in eigentijdse klantgerichte taal zodat iedereen de boodschap begrijpt.
  • Moedig interactie aan en maak van tevreden klanten, enthousiaste brand ambassadeurs.

U wilt ook meer klanten vinden en binden ?

Nodig mij uit om te vernemen hoe u gefundeerde UBR-analyses maakt. Wedden dat onze vrijblijvende kennismaking u niet onberoerd zal laten.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024