- 1 januari 2021
- Online marketing
SEO of SEA of beide voor beter online vindbaarheid
Best investeren in SEO of SEA om uw website beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google ? Het is geen eenvoudige keuze en er zijn heel wat aandachtspunten die Marketing Link toch al even kort aan u toelicht.

SEO of SEA, geraakt u er nog wijs uit ?
Gaat u inzetten op SEO of SEA of op beide? Of klinken u deze gelijk klinkende online marketing begrippen verwarrend in de oren? Dat is niet echt verwonderlijk, want het zijn 2 online marketing termen die maar al te vaak verkeerdelijk door elkaar worden gebruikt.
Het verschil tussen SEO en SEA is echter eenvoudig te verduidelijken. Ze hebben wél beide te maken met de vindbaarheid van uw site via zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, enz… maar de manier waarop ze uw website beter doen scoren, is erg verschillend.
Het verschil tussen SEO en SEA in een notedop
SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie en SEA voor Search Engine Advertising of betalend adverteren in zoekmachines. Kort samengevat omvat SEO optimalisatie voornamelijk tekstuele en technische aanpassingen aan uw website die door zoekmachines beloond kunnen worden met hogere rankings in de organische zoekresultaten. SEA is een betalende optie die zoekmachines aanbieden. Daarbij worden uw advertenties helemaal bovenaan of in de marge van de zoekresultaten weergegeven, maar deze vertoningen zijn, in tegenstelling tot organische zoekresultaten, dus niet gratis.
De voor- en nadelen van SEO en SEA op een rijtje
Voordelen SEO
SEO is gratis
U bepaalt zelf de trefwoorden per doelgroep waarop u gevonden wil worden.
Tijd investeren in SEO optimalisatie loont snel de moeite
Relatief langdurig effect tov SEA
Webbezoekers vinden de organische (gratis) zoekresultaten betrouwbaarder
Nadelen SEO
Googlevriendelijke teksten schrijven is niet eenvoudig
Zoekmachines bepalen de regels
Niet elke webdesigner is voldoende op de hoogte van de technische vereisten voor SEO. Aan u om de juiste webdesigner uit te kiezen dus.
Geen resultaatgaranties.
Voordelen SEA
Maximale zichtbaarheid bovenaan de pagina
Meteen resultaat
Grote impact
Direct aanpasbaar
Meetbare resultaten: bijvoorbeeld via Google Analytics kan u permanent opvolgen welke impact uw SEA campagne heeft.
U bepaalt zelf hoeveel u maximum per woord, per dag of per maand wil betalen.
Nadelen SEA
SEA zonder SEO is zonde van het geld
Stoppen met betalen = stop met de zichtbaarheid
Een doeltreffende SEA campagne opzetten en beheren, is behoorlijk complex en tijdrovend.
U bepaalt zelf hoeveel u maximum per advertentie wil betalen, maar opgelet: enkel de hoogste bieders worden vertoond
De verleiding is erg groot om steeds meer budget in te zetten.
Dus… SEO of SEA?
Of u best kiest voor SEO of SEA of beide hangt ook van uw doelstellingen, verwachtingen en budget af.
Meer weten over SEO of SEA ?
Laat u adviseren door Marketing Link. Een mailtje of een belletje volstaan om te ontdekken of SEO en/of SEA ook voor uw website interessante opportuniteiten kunnen opleveren.