• 15 februari 2021
  • Online marketing

Website scoort niet zoals verwacht


U heeft alle Google optimalisatie regeltjes gevolgd en toch scoort uw website niet zo hoog als zou moeten ? Soms ligt de oplossing voor de hand.

Uw website scoort niet goed in Google ondanks al uw SEO inspanningen?

Een knappe website scoort niet altijd bovenaan in de zoekresultaten. Iedereen wil uiteraard zo hoog mogelijk in Google verschijnen, maar er is slechts 1 eerste pagina natuurlijk. Uw concurrenten zijn bovendien even strijdvaardig als u om dat ene plekje te veroveren. Maar toch… Door slim in te zetten op SEO optimalisatie en content marketing maakt iedereen in principe evenveel kans om hoog in de zoekresultaten te belanden. Het is vooral een kwestie van uw webpagina’s zo correct mogelijk te optimaliseren op doordacht gekozen trefwoorden en te volharden.

Maar wat als u wél alle SEO regeltjes van de kunst gevolgd heeft en uw website scoort niet zoals het hoort?

Heeft uw SEO copywriter slecht werk geleverd?

Niet per se. Of een webpagina of blogartikel SEO technisch correct is opgebouwd, kan u trouwens vrij eenvoudig nagaan aan de hand van deze snelle checklist.

  • Heeft de webpagina een hoofdtitel (Kop 1 of “header 1”) en is het paginatrefwoord daar letterlijk in verwerkt?
  • Heeft de pagina ook meerdere subtitels (kop 2 of “heading 2”) en staat het paginatrefwoord daar minstens 1 keer letterlijk in vermeld?
  • Komt het pagina trefwoord voor in de 1e alinea van de tekst en staat het ook relatief vooraan?
  • Telt de pagina minstens 250 woorden? (meer mag ook)
  • Hoe vaak komt het paginatrefwoord letterlijk voor in de tekst (inclusief in de titels)? Is dat ongeveer 1 keer per 100 woorden, dan is dat ideaal. Veel meer wordt door Google als overoptimalisatie beschouwd en afgestraft met lagere rankings. Een te lage trefwoorddichtheid maakt het voor zoekmachines dan weer moeilijk om te weten waarover de pagina handelt.
  • Wordt het paginatrefwoord ook wel eens geparafraseerd (synoniemen of andere woordvolgorde of vervoeging) in de tekst?
  • Is er minstens 1 hyperlink voorzien in de tekst naar een andere pagina binnen dezelfde website of beter nog naar een andere, betrouwbare (!) en relevante website?

Let wel, deze checklist geeft enkel de voornaamste vereisten voor SEO copy weer. Of het pagina trefwoord slim gekozen is in functie van de relevantie ten opzichte van de rest van de website, het aantal zoekopdrachten en de concurrentie vereist professionele tools of een kritische blik van een SEO kenner.

‘‘

Niet alleen de kwaliteit van de website teksten, maar ook die van de implementatie ervan is ontzettend belangrijk om een optimale vindbaarheid in Google te realiseren.

Is het dan de schuld van de webdesigner?

Ja, nee, misschien een beetje… Een website doen scoren in zoekmachines is een evenwichtsoefening waarbij ontzettend veel factoren in balans moeten zijn. Dat de website technisch in orde is (snel laden, geen foute linkjes, enz…) is bijvoorbeeld ook erg belangrijk. Het is met andere woorden niet gemakkelijk om de schuld in 1 iemands schoenen te schuiven.

Wel is het zo dat niet alle webdesigners even bekend zijn met de voorkeuren van zoekrobots en daar kan net de oplossing van het probleem zitten.

Wat vaak over het hoofd gezien wordt?

Uw website scoort niet, maar de teksten zijn SEO technisch dik ok? Dan is de vraag of ze ook correct zijn ingevoerd in het cms systeem (het Content Management System oftewel het programma waarmee u de site invult en beheert).

  • Staat die hoofdtitel wel degelijk in een KOP 1 opmaakprofiel en de subtitels in de KOP 2 stijl?
  • Is ingevuld welk trefwoord u voor de pagina heeft gekozen en zijn ook de meta data velden (de tekstjes die in de Google zoekresultaten verschijnen) correct ingevoerd? 

Gevorderden kunnen nog een stapje verder gaan en ook nakijken of aan volgende SEO technische criteria werd voldaan:

  • Heeft de webpagina minstens 1 afbeelding en heeft die ook een relevante benaming en alt tag omschrijving meegekregen?
  • Is de pagina url zo kort en leesbaar mogelijk en bevat die ook het paginatrefwoord?
  • Welke woorden hebben een opvallende opmaak? Woorden in het vet, een andere kleur of met een hyperlink trekken extra aandacht bij Google. Ook met de tekstopmaak moet dus doordacht omgesprongen worden.

Uw website scoort niet zoals verwacht? Tijd voor een grondige web analyse!

Geen tijd of zin om de precieze oorzaak te gaan zoeken? Dan kan u ook een externe partner inschakelen om uw online vindbaarheid te analyseren.

Blijf op de hoogte!
Marketing Link

Ninoofsesteenweg 302
9600 Ronse


Tel: 055/20 83 58
GSM: 0478/50 46 98
Email: francoise@marketinglink.be

BE 0831.680.077

© Marketinglink 2024